8 september, 2014

Elbåtsrace i Stockholm

Från visioner om en utsläppsfri pendelbåtstrafik på Stockholms vatten, har vi nu ett elbåtsrace där fler aktörer är på väg fram med nya tekniker. Det bådar gott både för resenärernas möjligheter att kunna pendla på Stockholms vatten och för miljön. Det säger Gustav Hemming (C), miljö- och skärgårdslandstingsråd.

Förra veckan inledde Gustav Hemming (C) seminariet ”Hållbar kollektivtrafik på vatten”. Seminariet arrangerades av landstingets Miljöavdelning och Waxholmsbolaget. Syftet var att lyfta fram ny teknik som gör att pendelbåtstrafik och skärgårdstrafik kan gå att driva på ett hållbart sätt.

Bland annat talade Joachim Skoogberg från företaget Echandia Marine om fartyget Movitz som invigs på måndag (8/9). Movitz ägs och drivs av Green City Ferries och har byggts om till modern eldrift och fartyget är först i världen med sin teknik. Movitz kommer att gå på Mälaren från Solna strand via flera bryggor till Riddarholmen. Linjen drivs i samarbete med Vasakronan för att försörja de arbetsplatser som finns i Solna.

– Det här är ett strålande initiativ av Green City Ferries. Centerpartiet vill att landstinget undersöker förutsättningarna för att SL-kortet ska kunna gälla även på Movitz, säger Gustav Hemming (C).

Flera föreläsare under seminariet presenterade nya sätt att utveckla båttrafiken för att minska utsläpp och energiförbrukning. Bland annat berättade Gustaf Myrsten från Ballerina om den nya elbåt som tack vare Centerpartiet kommer att sättas i drift på SL-linjen Sjövägen under hösten.

– Eldrift är framtidens lösning för linjetrafiken på Stockholms inre vatten. Förutom att vara energisnåla och kraftigt minska de skadliga utsläppen är de även tystgående. Säger Gustav Hemming (C).