15 augusti, 2014

Team Aqua toppar VM i RC44 – Artemis Racing sexa

Efter fredagens seglingar på Marstrandsfjorden är det halvtid i VM i RC44, och som så många gånger förr är det Team Aqua som toppar resultatlistan. Med enastående kontinuitet har det brittiska laget genom åren vunnit det mesta i klassen, men har ännu inget VM-guld.

– Vi har varit nära några gånger, men det är klart att en VM-titel skulle runda av en annars fin säsong för oss, säger skepparen Chris Bake, utan att vilja ta ut något i förskott.

Fredagen på de svenska vattnen bjöd på något lugnare förhållanden än tidigare under RC44-klassens VM på Marstrand, med svagare vindar omkring 5 – 6 sekundmeter och skonsammare sjö. De tolv deltagande besättningarna från Monaco, Storbritannien, Ryssland, Sverige, Italien och Polen är synnerligen jämbördiga, vilket visade sig speciellt när dagens sista race gick i mål inne vid Södra Strandverket på Marstrand. Mellan segrande brittiska Peninsula Petroleum Sailing Team och det ryska laget Synergy som gick sist i mål, skilde bara ett par minuter. De svenska båtarna från Artemis Racing följdes åt över mållinjen, med ungdomsbåten knappt före på en sjätteplats i det racet:
– De svagare vindarna gav oss bättre möjligheter att förbereda varje manöver, vilket kändes bra idag när vi kunde ta fram den största gennakern för första gången under den här regattan, säger Max Salminen, den svenske OS-stjärnan som gör ett inhopp som grinder hos Artemis Racing Youth.

Ett annat tecken på jämnheten och konkurrensen i RC44-klassen, är att samtliga sex delseglingar hittills i VM vunnits av olika besättningar. Ännu har dock ingen delseger gått till någon av de svenska besättningarna. VM på Marstrand ingår som en av fem deltävlingar på RC44 Championship Tour, där svenska Artemis Racing ligger femma. Det är en placering bättre än det nuvarande läget under VM, där Artemis Racing håller sjätteplatsen så här långt:
– I den senaste deltävlingen i Sotogrande vann vi en delsegling varje dag, men det har vi ju inte lyckats med här, konstaterar skepparen Torbjörn Törnqvist med ett snett leende.
– Vi har inte riktigt fått till det. Kryssfarten är ett problem, och ibland har vi gjort taktiska val som inte gett önskad utdelning, förklarar han, och försöker blicka framåt.
– Det är tolv mycket kompetenta team på plats här, och tätt mellan poängen både uppåt och nedåt i listan. Men nedåt tittar vi inte, det är uppåt vi ska!

Ställning i VM i RC44 på Marstrand 13 – 17 augusti, den fjärde deltävlingen av fem i RC44 Championship Tour 2014 (lagnamn, rorsman/taktiker, poäng):
1. Team Aqua (GBR), Chris Bake (GBR)/Cameron Appleton (NZL), 23
2. Bronenosec Sailing Team (RUS), Vladimir Liubomirov (RUS)/Michele Ivaldi (ITA), 24
3. Charisma (MON), Nico Poons (NED)/Tom Slingsby (AUS), 25
4. Peninsula Petroleum Sailing Team (GBR), John Bassadone (GBR)/Vasco Vascotto (ITA), 31
5. Team Nika (RUS), Vladimir Prosikhin (RUS)/Terry Hutchinson (USA), 34
6. Artemis Racing (SWE), Torbjörn Törnqvist (SWE)/Iain Percy (GBR), 42
7. Bombarda Racing (ITA), Andrea Pozzi (ITA)/Francesco de Angelis (ITA), 43
8. Katusha (RUS), Vladimir Sokolov (RUS) & Robert Filimonov (RUS)/Andy Horton (USA), 44
9. Artemis Racing Youth (SWE), Gustaf Lidvall (SWE)/Nathan Outteridge (AUS), 44
10. Gazprom Youth Sailing Challenge (RUS), Kirill Podolsky (RUS)/Igor Lisovenko (RUS), 52
11. Synergy Russian Sailing Team (RUS), Valentin Zavadnikov (RUS) & Leonid Lebedev (RUS)/Ed Baird (USA), 53
12. MAG Racing (POL), Krzysztof Krempec (POL) & Artur Kasner (POL)/Karol Jablonski (POL), 55

Femfaldige America’s Cup-segraren Russell Coutts skapade 2005, i nära samarbete med båtdesignern Andrej Justin, den nya entypsklassen RC44. Båttypen är helt byggd i kolfiberkomposit, ultralätt och mycket prestandaorienterad. Samtidigt är klassreglerna strikt kontrollerade, för att seglarnas skicklighet ska vara mer avgörande än båt och segel.

I RC44 seglas både matchracing och fleetracing. Hittills har RC44 Championship Tour besökt såväl Europa och USA som Mellanöstern. 2014 års tour består av tävlingar i Virgin Gorda (Brittiska Jungfruöarna), Cascais (Portugal), Sotogrande (Spanien), Marstrand (Sverige) och Muscat (Oman). RC44-klassen är unik genom att minst hälften av besättningsmedlemmarna måste vara amatörer, vid fleetracing även skepparen.

Beluga och Pelle P är partners till RC44.

VM i RC44 på Marstrand arrangeras av GKSS, med Stena, Pelle P, Marstrands Havshotell, Nordic Crane, Kungälvs Kommun, Nespresso och Volvo som partners.

Info:www.rc44.com
www.facebook.com/RC44.Class.Association
www.twitter.com/RC44Class