14 augusti, 2014

Charisma från Monaco leder VM i RC44

Tre spännande och täta race i VM i RC44 seglades på Marstrandsfjorden under torsdagen. Charisma från Monaco leder nu VM med serien 4 – 2 – 2, men skepparen Nico Poons tyckte inte det var speciellt enkelt att gå upp i topp.

– Styrningen krävde mycket koncentration idag, och jag vet att min taktiker Tom Slingsby slet hårt med att analysera vindskift och strömmar som var svåra att tyda. Uppenbarligen gjorde vi tillsammans ett bra jobb, konstaterar Poons.

RC 44-klassen har seglat om VM-titeln sedan 2010, och varje år har det varit nya mästare. Titelförsvarande slovenska Cereef finns inte med i årets VM, men det gör 2012 års guldmedaljörer Peninsula Petroleum från Storbritannien. Svenska Artemis Racing vann VM i RC44 2011, men hade det lite trögt på den svenska västkusten i torsdagens VM-seglingar. Skepparen Torbjörn Törnqvist tyckte att Marstrandsfjorden satte honom ordentligt på prov:
– Mycket vind och ganska hög sjö att parera gjorde det lite extra svårstyrt idag. Å andra sidan är det ju lika utmanande för alla, kommenterar Törnqvist, som med placeringarna 9 – 5 – 6 ligger sjua i sammandraget efter första dagen.
– Ingen jättebra start, men helt OK ändå. Speciellt i den sista seglingen hade vi kunnat göra lite bättre ifrån oss, men vi var väl inte riktigt på den fördelaktigaste sidan av banan, fortsätter han.
– Ett eller ett par misstag i ett fält som håller så här hög standard räcker för att man ska sluta i mitten av fältet, tillägger Artemis Racings välmeriterade taktiker, britten Iain Percy.

Den svenska ungdomsbåten Artemis Racing Youth inledde trevande med en elfteplats i första racet, där de bara slog ryska Katusha som utgick efter materialproblem. I de följande två seglingarna var svenskarna sedan bitvis med uppe och högg i täten, och slutade sexa respektive sjua i mål:
– Vi kom i otakt i vindskiftena och hade lite svårt att hitta det rätta spåret, men det var ändå en rolig dag med fina seglingsförhållanden, tycker skepparen Gustaf Lidvall, som såg 15 sekundmeter som mest på båtens vindmätare.
– Det var en front med mycket regn och vind som drog över kappseglingsbanan, men bakom den var det något lugnare, berättar Lidvall, som inte har gett upp hoppet om en topplacering i detta VM.
– Nej, kan vi undvika sådana dippar som i första racet, och sedan hålla oss runt fyra – femma som sämst i resten av seglingarna, så kommer det att räcka långt, spår han.

Ställning i VM i RC44 på Marstrand 13 – 17 augusti, den fjärde deltävlingen av fem i RC44 Championship Tour 2014 (lagnamn, rorsman/taktiker):
1. Charisma (MON), Nico Poons (NED)/Tom Slingsby (AUS)
2. Team Aqua (GBR), Chris Bake (GBR)/Cameron Appleton (NZL)
3. Team Nika (RUS), Vladimir Prosikhin (RUS)/Terry Hutchinson (USA)
4. Synergy Russian Sailing Team (RUS), Valentin Zavadnikov (RUS) & Leonid Lebedev (RUS)/Ed Baird (USA)
5. Peninsula Petroleum Sailing Team (GBR), John Bassadone (GBR)/Vasco Vascotto (ITA)
6. Bronenosec Sailing Team (RUS), Vladimir Liubomirov (RUS)/Michele Ivaldi (ITA)
7. Artemis Racing (SWE), Torbjörn Törnqvist (SWE)/Iain Percy (GBR)
8. Katusha (RUS), Vladimir Sokolov (RUS) & Robert Filimonov (RUS)/Andy Horton (USA)
9. Artemis Racing Youth (SWE), Gustaf Lidvall (SWE)/Nathan Outteridge (AUS)
10. Bombarda Racing (ITA), Andrea Pozzi (ITA)/Francesco de Angelis (ITA)
11. Gazprom Youth Sailing Challenge (RUS), Kirill Podolsky (RUS)/Igor Lisovenko (RUS)
12. MAG Racing (POL), Krzysztof Krempec (POL) & Artur Kasner (POL)/Karol Jablonski (POL)

Femfaldige America’s Cup-segraren Russell Coutts skapade 2005, i nära samarbete med båtdesignern Andrej Justin, den nya entypsklassen RC44. Båttypen är helt byggd i kolfiberkomposit, ultralätt och mycket prestandaorienterad. Samtidigt är klassreglerna strikt kontrollerade, för att seglarnas skicklighet ska vara mer avgörande än båt och segel.

I RC44 seglas både matchracing och fleetracing. Hittills har RC44 Championship Tour besökt såväl Europa och USA som Mellanöstern. 2014 års tour består av tävlingar i Virgin Gorda (Brittiska Jungfruöarna), Cascais (Portugal), Sotogrande (Spanien), Marstrand (Sverige) och Muscat (Oman). RC44-klassen är unik genom att minst hälften av besättningsmedlemmarna måste vara amatörer, vid fleetracing även skepparen.

VM i RC44 på Marstrand arrangeras av GKSS, med Stena, Pelle P, Marstrands Havshotell, Nordic Crane, Kungälvs Kommun, Nespresso och Volvo som partners.

Info:
www.rc44.com
www.facebook.com/RC44.Class.Association
www.twitter.com/RC44Class