21 maj, 2014

Formel 1 från första parkett i Eddie Jordans nya Sunseeker

En gång om året förvandlas Monaco till en racerbana. Allting i det lilla furstendömet på Rivieran snurrar då kring racerbilar och snäva kurvor. Men Formula 1 Monaco Grand Prix är mycket mer än så. Alla kändisar som räknas finns på plats i Monaco den här veckan och på de stora yachterna i hamnen hålls vilda fester. I år deltar den före detta Formula 1 team-chefen Eddie Jordan med sin nya, engelskbyggda yacht från Sunseeker.

Vid Sunseekers varv i Poole på den engelska sydkusten har förberedelserna varit många. Massor av folk har sett över Jordans båt på alla sätt och förberett den inför sin internationella debut. Allting måste vara skinande blankt och i perfekt skick när Eddie Jordan anländer.

Båten är hans tionde Sunseeker yacht och den största yacht som Sunseeker någonsin har byggt. Eddie är inte ensam om att ha Sunseeker bland de kända Formel 1-förarna. Bland andra Nigel Mansell har också haft flera stycken yachter från den engelska tillverkaren.

Det nya flaggskeppet är över 47 m (155 fot) i total längd.

– Med den här yachten har vi börjat en ny era och tagit oss in i en ny dimension. Jag själv är väldigt stolt för vad vi tillsammans har gjort, säger Sunseeker vd och skapare, Robert Braithwaite.

Hans team har gemensamt arbetat fram designen och konstruktionen av den nya yachten under närmare fyra år. De har bland annat haft hjälp av ingenjörer med erfarenhet av McLaren Formula 1 racing team.

– Med deras erfarenhet kunde de hjälpa oss att bygga en yacht som är lätt och så bränslesnål som möjligt, förklarar Jonathan Goldie, Director of Engineering vid Sunseeker.

Resultatet är Sunseekers första halvplanande yacht med ett mjukt format skrov. Stora delar av yachten är byggda i kompositmaterial, till exempel kolfiber. De är lätta men ger ändå yachten nödvändig styrka och robusthet.

Under hela byggprocessen har teamet haft besök av och konsultationer med Eddie Jordan själv.

– I synnerhet ville Eddie ha stora vindrutor för sina gäster och en gemenskapsyta nära vattnet, säger Jonathan Goldie.

– Det måste vara en yacht där han och hans vänner kan känna sig som hemma.

Sunseekers team klarade sin uppgift genom att bygga båten med ett modulsystem, som ger både ägaren och konstruktörerna större frihet. Beviset för att Eddie Jordan är bland annat hans sätt att döpa yachten. Han skojade med personalen och gav dem en T-shirt var med texten ”You have made my dream come true”.

Motorvalet är av avgörande betydelse för en sådan här yacht. Jordan valde MTU-motorer.

– Mina fem senaste yachter har haft motorer från MTU. De går riktigt bra, så varför skulle jag ändra på det?, frågar Eddie.

I den här yachten har MTU stått för hela framdriften, inklusive motorer, backslag, automationssystem, bränslesystem, nödgenerator med en uteffekt på 55 kW och två 155 kW gensets för skeppets elbehov. De senare har extra ljuddämpning för att gå helt tyst och vibrationsfritt.

Huvudmotorerna är två stycken tolvcylindriga MTU Series 4000, som ger 2 160 kW vardera, vilket behövs för att ge yachten fartresurser på 22 knop. Förutom att dessa maskiner ger en ren förbränning har de kompakta dimensioner.

– Vi är mer än övertygade om att motorerna levererar, säger Sean Read, kapten på yachten och ansvarig för att Eddie Jordan och hans gäster kan ta sig vart de vill i världen.

– Ordern specificerar en yacht med en räckvidd på minst 4 000 Nm. De inledande sjötesterna visar att vi kan nå närmare 5 000 Nm.

Eddie Jordan med familj är inte de enda som komemr att använda yachten, som har döpts till ”MY Blush”. Yachten är rean tillgänglig för charter – för en miljon pund (10 Mkr) per månad…

Båten är helt och hållet en brittisk yacht – designad, byggd, testad och sjösatt i Poole.

– Vi britter bygger inte bara världens bästa yachter, utan även världens bästa Formula 1 bilar, säger Eddie Jordan som vid Formula 1 Grand Prix i Monaco i maj kan se om han har rätt.

Det skulle innebära en seger för Williams, Lotus eller McLaren, som är de brittiska teamen som deltar i tävlingen.

Text & foto: Lucie Maluck och Robert Hack

Tekniska fakta:
Klassificering RINA: Commercial & MCA LY3
Längd: 47.25m 155’0”
Längd vattenlinjen: 41.14m 135’0”
Bredd: 9.34m 30’8”
Djupgående: 2.25m 7’5”
Vikt halv tank: 295,000kg 650,365lb
Bränsletank: 60,000litres 15,850USgal.
Vattentankar: 13,765 litres 3,636 US gal.
Hålltank: 2,000 litres 528 US gal.
Gråvattentank: 5,000 litres 1,321 US gal.
Motoralternativ:
Twin MTU 12V 4000 M73L (2 x 2940PS)
Personer och besättning:
10 guests in 5 staterooms 11 crew members
Maxfart: Upp till 22 knop
Räckvidd: 4 000 Nm
Info: www.sunseeker.com