28 april, 2014

Snabbare och bränslesnål färja till Käringön

I fredags levererades Käringö Trafikens nya snabbgående färja till Käringön, ”Tullan af Käringön”. Den nya färjan skall trafikera Käringön-Gullholmen-Tuvesvik under lågtrafiken vilket kommer att innebära snabbare trafik men också mer miljömässigt då man minskar bränsleåtgången med mer än 50 procent.

Restiden kommer att halveras, vilket kommer att uppskattas av pendlarna på Käringön i stället för de cirka 50 minuter resan tar idag.

De bägge större färjorna Strömstierna och Strömcrona kommer att fortsätta köras enligt gällande turlista, men avgångar med lite passagerare kommer att ersättas med nya färjan ”Tullan af Käringön” efter hand.

Premiärturen till Tuvesvik för tankning av bränsle förlöpte på tolv minuter.
Text & foto: Gunnar Arwidson

Tekniska fakta
Byggd 1997
Varv Kock Marin AB
Fartygstyp Motorfartyg
Material Plast
Signal SFC 5152
Längd öa 10,60 meter
Största bredd 3,35 meter
Djupgående 0,90 meter
Maskineri 2 x Volvo Penta D4.260
Effekt 520 hk, 382 kw
Toppfart 33,9 knop
Kapacitet 24 passagerare

Historik
1997 Levererad av Kock Marin AB som Jessica till Gajecha AB, Vindö. Maskininstallation och inredning av Gajecha AB, Vindö. Trafik i Stockholms skärgård.

1999 Såld till Wikeryds Taxibåtsrörelse HB, Källö-Knippla och omdöpt till Tullan af Knippla. Trafik i Bohuslän.
2006-01-01 Övergår till Wikerydsbåt AB, Källö-Knippla.

2012 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D4-260, 520 hk, 382 kW, installeras.

2014 Såld till Käringötrafiken AB och omdöpt till Tullan af Käringön. Trafik mellan Käringön-Gullholmen-Tuvesvik.