Volvo Penta visar en något bättre lönsamhet för årets första kvartal jämfört med samma period förra året. I sin redovisning skriver bolaget att ”Den totala efterfrågan på fritidsbåtar tycks ha bottnat ut på låga nivåer.”
Ur kvartalsredovisningen:
Volvo Pentas lönsamhet förbättrades jämfört med förra året som resultat av en konkurrenskraftig produktportfölj på både marin- och industrisidan. Vår kundfinansieringsverksamhet hade en stabil portföljtillväxt och bra lönsamhet med en avkastning på eget kapital om 11,7%.
Den totala efterfrågan på fritidsbåtar tycks ha bottnat ut på låga nivåer. Neddragningar och rationaliseringar fortsätter i båtbranschen.
Volvo Penta har försvarat, och i vissa fall ökat, sina marknadsandelar. Den nya lösningen ”Glass Cockpit” har mottagits mycket väl.
På marknaden för kommersiella båtar ökar aktiviteten från låga nivåer. Nedgången i Kina samt den svaga konjunkturen i södra Europa hade en negativ påverkan på försäljningen inom industrisegmentet.
Den 31 mars 2014 var volymen i den totala orderboken 4 376 enheter (5 811).
Nettoomsättningen det första kvartalet 2014 minskade med 2% jämfört med föregående år och uppgick till 1 804 Mkr (1.839). Justerat för förändrade valutakurser minskade nettoomsättningen med 2%.
Försäljningen det första kvartalet fördelades mellan de båda affärssegmenten enligt följande:
Marin 1 022 Mkr (1.041) och Industri 782 Mkr (798). Rörelseresultatet uppgick till 150 Mkr (100). Lönsamheten påverkades positivt av en fördelaktig marknads- och produktmix.
Rörelsemarginalen uppgick till 8,4% (5,4). Jämfört med det första kvartalet 2013 påverkades rörelseresultatet positivt av förändrade valutakurser om 9 Mkr.
Bilden:
Volvo Pentas Glass bridge system, som belönades på branschmässan METS i Amsterdam i november 2013.