16 april, 2014

Stena Match Cup Sweden miljömärkt av Håll Sverige Rent

Stena Match Cup Sweden är nu ett Miljömärkt Event enligt Håll Sverige Rent som verkar för minskad nedskräpning, ökad återvinning och för att främja individers och organisationers miljöansvar.

Stena Match Cup Sweden har sedan starten 1994 vuxit till att bil Sveriges största årliga seglingsevenemang med över 100 000 besökare på Marstrand under tävlingsveckan på Marstrand.

Tillsammans med titelsponsorn Stena har stora resurser lagts de senaste åren på initiativ som Stena Recycling Crew, som städar och sorterar skräp under veckan, för att kunna lämna Marstrand i ett renare skick än när evenemanget började. Nu har Stena Match Cup Sweden klassats som ett Miljömärkt Event av Håll Sverige Rent.

– Det betyder mycket att ett så stort event som Stena Match Cup Sweden tar sitt ansvar och driver ett aktivt och strukturerat miljöarbete, säger Lars Alm, chef för miljömärkningar på Håll Sverige Rent.

Märkningen ställer höga krav på att systematiskt arbeta för att minska evenemangets miljöbelastning, i allt från vilken mat som serveras till hur avfall sorteras. Stena Match Cup Sweden uppfyller Håll Sverige Rents kriterier genom att bland annat köpa grön el och använda toaletter med sparsam vattenförbrukning.

– Vi är väldigt glada för att vi nu kan skryta med att vara ett Miljömärkt Event men vi vill fortsätta jobba för att ta ett ännu större miljöansvar och visa att segling är en grön sport även när den lockar rekordpublik, säger Jan Torstenson, VD för Brandspot som organiserar Stena Match Cup Sweden tillsammans med GKSS.

Stena Match Cup Sweden 2013 slog nya sportsliga och publika rekord och totalt 118 000 besökare på Marstrand under tävlingsveckan såg svensken Björn Hansen med besättning försvara sin titel i tävlingen. Sommarens upplaga av Stena Match Cup Sweden seglas 30 juni – 5 juli 2014.

Foto: Dan Ljungsvik.