2 april, 2014

Mobiloperatörerna lovar bättre täckningskartor

Mobiloperatörerna har nu ingått en branschöverenskommelse med Konsumentverket som innebär att de förbinder sig att presentera mer rättvisande täckningskartor för sina kunder.

Överenskommelsen presenterades i anslutning till att generaldirektörerna för Post- och Telestyrelsen (PTS) och Konsumentverket idag överlämnade det regeringsuppdrag de haft om att se över vad som kan göras för att förbättra den information mobilkonsumenterna får av sina operatörer, framför allt kring mobiltäckningen till it- och energiminister Anna-Karin Hatt.

– Det är väldigt bra att operatörerna ingått den här branschöverenskommelsen och att de nu tydligt åtar sig att förbättra de täckningskartor som de visar för sina kunder. Hur täckningen är, är en av de viktigaste pusselbitarna när mobilkonsumenterna väljer sitt mobilabonnemang. Därför måste täckningskartorna vara begripliga och stämma med verkligheten. Förutsatt att operatörerna nu gör det de har förbundit sig till kommer både de och mobilanvändarna att bli vinnare på den här överenskommelsen, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt.

Branschöverenskommelsen innebär att de nätägande mobiloperatörerna (Hi3G, Net1, Tele2, Telenor och TeliaSonera) åtar sig att, senast den 1 januari 2015, bland annat ge bättre information om vad täckningskartan visar, att ta bort vilseledande hastighetsangivelser från kartorna samt att se till att deras täckningskartor är mer jämförbara med varandra. Operatörerna förbinder sig också till att ge tydligare information vilken mottagningsförmåga olika mobiltelefonmodeller har, och att deras marknadsföring inte ska ställa ut löften om täckning som inte stämmer med verkligheten.

– PTS, Konsumentverket och jag som ansvarig minister kommer nu följa att operatörerna verkligen håller vad de lovar. Om vi som enskilda ska kunna fatta bra och välinformerade beslut krävs det att vi har korrekta täckningskartor som stämmer med verkligheten, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt.

Branschöverenskommelsen innebär dessutom att Konsumentverket får bättre möjligheter att utöva tillsyn både vad gäller operatörernas täckningskartor och deras marknadsföring av täckning och hastigheter.