28 mars, 2014

Larson FX 1850 med skrov utvecklat för sportfiske

De amerikanska båttillverkarna är på gång igen – på allvar. Efter en kraftig uppgång för båtförsäljningen på USA-marknaden förra året har de stora båttillverkarna tagit fram mängder av nya och intressanta modeller i alla storlekar. Här är det allra senaste från Larson Boat Group, en Larson FX 1850 DC (dual console).

Liksom alla modeller i serien Larson FX är det nya skrovet konstruerat med Larsons unika och patenterade metod kallad VEC (Composite Technology) med vakuuminjicering och stålformar. Båtliv har varit på plats i USA för en del år sedan och sett den här tillverkningen, som verkligen är rationell och lämpar sig för masstillverkning av mindre båtar. Tyvärr blir den för dyr vid mindre volymer, som vi har i Europa.

Genom att använda VEC Technology får skrovet en exakt tjocklek, på samma sätt som vid den typ av vakuuminjicering som skandinaviska båtbyggare använder. Skillnaden med Larsons metod är att de använder robusta stålformar, som håller för mycket stora volymer.

– Vi har designat den här båtens skrov särskilt med tanke på mångsidiga sportfiskebåtar, som ofta har en mängd användningsområden. Vi har också fått bra erfarenheter från våra Larson FX psom vi använder i den här modellen, säger Ron Sahr, chefsdesigner hos Larson Boat Group.

– Vi tror att den här typen av skrov kan bli standard för många sportfiskebåtar.

Skrovformen är designad och konstruerad för dem som fiskar på helgerna, men ändå vill kunna vara med i en sportfisketävling eller ta med familjen på en längre tur. Att det är lite annorlunda design syns bland annat på båtens sidor, som har en del ingjutna markeringar för att bland annat skydda mot vattensprut. På bilderna här intill syns också att både förare och passagerare sitter relativt långt fram i båten.

Alla övriga förändringar är under vattenlinjen och syns därmed inte på bilderna…

Även under vattnet handlar det dock bland annat om andra steglister och själva skrovformen. Larson 1850DC har även ett brett akterparti för att ge mer bärkraft vid trollingfiske.

Innerutrymmena kännetecknas av en mängd förvaringsutrymmen och praktiska hållare med mera för fiskeutrustning och till exempel wakeboard.

Oavsett om man använder en Mercury, Yamaha, Evinrude eller Suzuki utombordsmotor är 1850 DC godkänd för motorstyrkor på 115–200 hk.

Info: www.larsonfxseries.com

Tekniska fakta
Längd: 5,6 m
Bredd: 2,6 m
Bränsletank: 136 l
Motor: 115–200 hk
Vikt: 900 kg med en Mercury 115 hk fyrtakt