4 mars, 2014

Båtlivet och politiken tema för årets Båtting

Båtlivet och politiken är temat för årets Båtting 5 mars på Stockholmsmässan i samband med båtmässan Allt för sjön. Båttinget samlar varje år makthavare inom båtlivet till denna mötesplats.

Sverige har, med några av världens största skärgårdar och med många sjöar och kanaler, utmärkta förutsättningar för ett rikt båtliv. Därför är också båtlivet en av Sveriges största folkrörelser med över två miljoner utövare i snart en miljon fritidsbåtar.

Sverige har också en stark båtindustri som ger exportinkomster och arbetstillfällen inte minst i glesbygder. Båtägare i grannländer förlägger gärna sina semesterturer till svenska vatten och hamnar vilket också är en viktig och ökande intäktskälla.

Hur uppfattas och behandlas då båtlivet av våra politiska företrädare?

Lagar och förordningar som vill reglera båtlivet ökar år från år, miljökraven för båtklubbar och hamnar blir allt högre. Bränslepriser och skatter är kännbara för motorbåtägaren. I gästhamnen får båtägaren betala dubbelt så hög moms som husvagnsägaren får göra på campingplatsen.

Det här är några av de frågor som båtorganisationerna och båtbranschen vill ha svar på. Därför har samtliga politiska partier bjudits in till årets Båtting.
Välkomna till en hearing med våra politiker och ta del av deras syn på för båtlivet och båtbranschen viktiga och angelägna frågor.

Besökarna får även höra Jonas Ekblad från Transportstyrelsen berätta om att båtlivet blivit allt säkrare och Christer Larsson från Havs- och vattenmyndigheten informera om slopandet av vattenskoterförordningen och kravet på behörighetsbevis för snabba farkoster till sjöss.
Dessutom kommer priset i Sjösäkerhetsrådets och Sjöfartsverkets tävling Ökända Grund att delas ut av Ann-Catrine Zetterdahl, Sjöfartsverkets generaldirektör.

Moderator under Båttinget är Peter Malmqvist, analytiker och ekonomijournalist med ett gediget kunnande från båtbranschen.

Båttinget, som arrangeras av Svenska Båtunionen och Sweboat i samarbete med båtmässan Allt för sjön återkommer varje år och kan beskrivas som en båtlivets riksdag. Inbjudna är företrädare för regering, riksdag, kommuner, myndigheter och representanter för båtlivets egna organisationer och branscher.

Kommentarer

Sneseglaren 16:48:22 2014-03-04

Den politiska fråga det särklass diskuteras mest om är 2010 års "sjöfyllerilag". Infördes i en "helig" uppgörelse av alliansen. Ärvd av S regeringen där Bodström berett frågan. Alla tunga remissinstanser var emot lagen. Våra folkvalda vet bättre än experter och C, Fp och KD fick igenom lagen mot M’s vilja. Alla initierade visste att den var ett slag i luften. Den har inte förbättrat sjösäkerheten men mästrar oss båtägare som efter 30 års ständigt förbättrad olyckstatistik får denna förmyndarlag som "belöning". Det har aldrig varit tillåtet att supa på sjön och den tidigare lagen var fullt tillräcklig. Den som super gör det oavsett lagstiftning och det finns det både svensk och internationell forskning som visar. Ändra denna lag till något som har förankring i verklighet och stödd på fakta!

Göran Gabrielsson 22:46:22 2014-03-04

Gå in på www.båtfolket.se och läs om den fråga som alla ute i "verklighetens" båtliv diskuterar…-utom politikerna?!

Ola Ljungberg 23:32:05 2014-03-04

"Besökarna får även höra Jonas Ekblad från Transportstyrelsen berätta om att båtlivet blivit allt säkrare "
Jaha, sedvanlig propaganda att förvänta m.a.o. för den "saliggörande" promillelagen på sjön.

Tomas Andersson 23:32:11 2014-03-04

Det bästa vore att ta bort den helt och återgå till det gamla.

Leif Thedvall 00:53:22 2014-03-05

Jag förväntar mig att Jonas Ekblad kommer att tala om kompetenskrav och åldersgränser för snabba båtar. Det kan nog komma en del om "krockskydd" också.

Arne S. 08:19:54 2014-03-05

Jonas Ekblad brukar ge klara besked. Det kan bli ett bra Båtting.