26 februari, 2014

Team SCA:s tjejer i intensiv träning på Lanzarote

Team SCA blir det första temet i Volvo Ocean Race där en tjejbåt får full uppbackning från start. Båtliv har besökt träningslägret vid teamets bas i Puerto Calero på Lanzarote på Lanzarote, där förberedelserna pågår som bäst under goda förutsättningar.

Flera båtar har haft tjejer ombord under tidigare Volvo Ocean Race och det har även funnits båtar med enbart tjejer ombord. Men den gången hade teamet även en båt med manlig besättning, som fick högsta prioritet i teamet.

Därför är det nu riktigt spännande att se hur Team SCA:s satsning faller ut. Tjejerna, med uppbackning av ett riktigt proffsigt team med svensk och internationell ledning, har alla förutsättningar inför Volvo Ocean Race. De har en av de första båtarna – av sju totalt – som byggts och de har hunnit träna över 10 000 Nm tillsammans.

Båtliv var med ombord under några timmars segling utanför Lanzarote i 25 februari. Det är inget snack utan att det här är ett team med ypperliga förutsättningar. Flera av tjejerna i teamet har minst lika stor erfarenhet och välfylld meritlista som många av killarna på de andra båtarna.

– Vi har imponerats av kvaliteten på kandidaterna som vill vara med och segla. Våra farhågor att det skulle bli svårt att hitta erfarna kvinnliga seglare, eftersom ingen kvinna har deltagit i Volvo Ocean Race på över tio år, visade sig vara helt utan grund. Trots det finns det ingen underskattning i utmaningen som ligger framför oss, säger Richard Brisius, chef för Team SCA.

De fem första tjejerna som utsågs till besättningen var Carolijn Brouwer, Nederländerna, Sophie Ciscek, Australien, Sam Davies, Storbritannien, Annie Lush, Storbritannien, och Liz Wardley, Australien. Därefter har teamet tagit in Abby Ehler, Stacey Jackson, Sally Barkow, USA, och Justine Mettraux, Schweiz. Därmed har Team SCA nu nio kontrakterade seglare för Volvo Ocean Race 2014-2015.

Hittills har ingen svensk tjej blivit uttagen. Frida Langenius var med och testade en vecka på Lanzarote, men hon var inte riktigt villig att satsa på Volvo Ocean Race den här gången.

Sam Davies (skepparen på den stora bilden) var skeppare under vår segling med teamet. Hon styrde VO 65:an med säker hand och styrde besättningen på ett bra men lite försiktigare eller mer artigt sätt än många manliga skeppare vi har sett i Volvo Ocean Race. Sam Davies har massor av sjömil bakom sig i bland annat OS-seglingar, match racing och kappseglingar jorden runt.

– Det viktigaste för oss blir förmodligen att hinna bygga upp en riktig teamkänsla och fördela alla uppgifter ombord. De här tjejerna har all den erfarenhet som behövs, men det är ett stort arbeta att sätta samman en besättning till Volvo Ocean Race, säger Sam Davies till Båtliv.

Samtliga nio kvinnor har stor erfarenhet av segling, från ensamkappsegling jorden runt till Olympiska spel och Match Racing i världstoppen. Var och en har funnit sin givna plats i den mansdominerande sport som havskappsegling fortfarande är.

– De är alla talangfulla, naturbegåvade seglare. Nu ska vi i Team SCA ge dem de bästa förutsättningarna, verktygen och den struktur som krävs för att kunna konkurrera på lika villkor i vad som är en klassisk jorden runt-kappsegling. Kvinnliga team i Volvo Ocean Race bör inte vara något ovanligt, snarare något självklart, säger Richard Brisius.
Bakom Team SCA står det globala hygien- och skogsindustriföretaget SCA. Jan Johansson är bolagets vd och koncernchef:
Lars-Åke Redéen