24 februari, 2014

DIVA 24 SC optimerad för kappsegling och matchracing

Diva 24 DC har blivit en succé. Optimerad för komfortabel dagssegling med övernattningsmöjligheter har hon haft stora försäljningsframgångar. Tillverkaren har förutom till Sverige levererat båtar till Schweiz, Österrike, Tyskland, Norge och Finland. Nu presentera de en ny båt i sin 7-serie.

Pressmeddelande:

Båten har samma ”plattform” som familjeseglaren Campus 7.4 och dagseglaren Diva 24 DC. Grunden har bevisat sina fina seglingsegenskaper på kappsegling redan i familjeversioner. Nu presenterar företaget bakom Diva en sportigare version optimerad för fart och kappsegling.
Modellen har sin grund i ett samarbetsprojekt, men kommer också på ”allmän begäran”.

– Vi har många intressenter som vill utveckla båtens potential för kappsegling och bygga en entypsklass. En ny typ av båt Nya Diva 24 SC erbjuder en helt unik kombination av tre huvudegenskaper. Det ger en båt vi tidigare inte har sett på marknaden och nya möjligheter för seglingsupplevelser och båtliv, säger designern Bernt Lindquist på Fabola Yachts AB.

– Vår nya båt är optimerad för kappsegling och matchracing. Ett rent racingdäck, komplett racingutrustning och tillräckligt med segel sörjer för att kappseglaren skall trivas.

– Samtidigt finns en främre komfortabel och skyddad sittbrunn som bjuder in familjen till trygg semestersegling. Familjevänligheten slutar inte här, båten har trots sitt raciga yttre rejäl plats inombords med fyra fullängdskojer.
Till detta skall läggas båtens för sin storlek helt unika hanterbarhet. Ingen annan båt som seglar så fort och rymmer så komfortabelt boende kan hanteras så smidigt. Sjösätt och ta upp enkelt på en ramp eller strand helt oberoende av lyftkranar eller andra komplicerade lösningar. Transportera med vanlig trailer och rigga utan mastkran.

Diva 24 SC ger möjligheter andra racingbåtar saknar. Båten går att utrusta med komfortutrustning jämförbar med Campus 7.4. Pentry, toa och andra bekvämligheter finns som tillval för den som önskar. Uterummet skapat för Diva DC modellen finns också här och skapar en stor bobåt med bord och gott om plats för fyra personer i den skyddade främre brunnen. Minska djupgåendet från 1,86 till 28 cm på 30 sekunder och du får de grunda vikarna för dig själv.

– Den smidiga trailerhanteringen gör att du väljer dina seglingsvatten med största frihet. Ost- eller västkust eller varför inte outforskade insjöar, en grundkänning är inget problem med vår beprövade kölkonstruktion, säger Bernt Lindquist.

– Många säger att den enda riktiga kappseglingen är den mellan likadana båtar. Vi tycker det ligger mycket i detta och vårt mål är att bygga en entypsklass med strikta regler för rättvis segling till överkomliga kostnader. Båtens redan bevisade egenskaper i kombination med den optimering vi nu gör på fart och effektiv kappsegling kommer inte att göra någon erfaren seglare besviken. Den aktre delen på närmare 2 m av sittbrunnen har en för aktiv segling perfekt utformning.

Plan stor durkyta och ergonomiskt genomtänkta sittsarger. Den främre delen, lite djupare med bra stöd i alla ledder för trimmern ombord. Fördäcket har rena däcksytor för fördäcksgasten. Diva 24 SC har alla trimfunktioner som standard. Den kan seglas med spinnaker eller gennaker. Gennaker är det valda seglet för entypssegling. Urtagbar gennakerbom infälld i däcket. Båten är ritad för att bära en besättning på fyra personer.

– Det gör båten till den perfekta clubracern och en idealisk träningsbåt för klubbarna. Den enkla trailerhanteringen gör att båten kan hanteras som mindre segeljollar. Möjligheten till komfortabel övernattning gör att båten kan lånas ut till klubbmedlemmar eller hyras ut för att dryga ut klubbkassan.

Målet med Diva 24 SC är att skapa en båt som har allt som krävs för aktiv kappsegling och samtidigt kunna användas för behaglig cruising. Diva 24 SC, ready for race or cruise för 268 000 kr.

Tekniska fakta
Längd 7,26 m
Bredd 2,54 m
Djupgående ca. 0,28 / 1,86 m
Deplacement ca. 1000 kg
Vikköl ca. 300 kg
Segelytor: Storsegel 18,7 m2
Fock 11,8 m2
Gennaker 42 m2
Kojer 4 st.
Info: www.fabolayachts.se

Kommentarer

Pelle 08:39:46 2014-02-24

Jag tycker de skall vara försiktiga med att använda så mkt superlativ. Var ombord på Diva 24 DC på Göteborgsmässan och konstaterade att det var en mkt tunnt byggd båt. Durken sviktade, luckorna var väldigt böjliga och skrovet mjukt, förutom där skotten är. Inte konstigt att den är billig

Andreas 11:42:52 2014-02-24

Det var en konstig och snabb reaktion på artikeln!?
Är själv ägare till en Diva 24 DC sedan ett år tillbaka och kan garantera att allt håller. Båten är hårt seglad och flitigt använd utan problem.
Du kanske kommer från en stor båt där allt ‘är stumt, styvt och tungt. Den viktigaste egenskapen med Diva 24 är ju den för storleken unikt smidiga hanteringen.
Skall man som jag köra med en 1500 kg trailer får båten inte bli för tung och då måste nog laminaten vara tunnare.
Men att de blir mjukare betyder inte att de inte håller.
Har man jolle erfarenhet som jag har man lärt sig detta.
Tycker heller inte att båten är särskilt billig men den har gett mig mycket glädje!