17 januari, 2014

Nu öppnar världens största båtmässa – boot Düsseldorf

Trots den ihållande ansträngda situationen på de internationella båt- och vattensportmarknader blickar Messe Düsseldorf med optimism på boot 2014. Bokningarna från den utställande industrin utgör en bra utlastning av de 17 mässhallarna med sina totalt 213 000 m2 utställningsyta. 1 650 utställare från över 60 länder kommer mellan den 18 till 26 januari att på den viktigaste mässan för dem att presentera yachtpremiärer, nya vattensportutsrustning och maritima tjänster.

– Med detta resultat kommer vi i alla fall att ansluta till fjolårsnivån och befästa vår position på den internationella mässmarknaden. Om våra förväntningar på att realisera en viss tillväxt uppfylls kommer att visa sig de kommande månaderna. Branschen koncentrerar sin mässbudget till boot Düsseldorf så att de kan utnyttja den internationella och köpstarka publiken som kommer till Europas centrala marknadsplats” säger boot-direktören Goetz-Ulf Jungmichel under en förpresentation av mässan, ”Vi räknar med en högkvalitativ mässa där framförallt områdena för båtar och yachter visar allt, som en anspråksfull publik kan förvänta sig däribland många återkommande utställare.

Runt 50 000 besökare från utlandet lockas årligen till boot Düsseldorf varje år. Härtill kommer potentialen från de i Europisk jämförelse robusta tyska marknaden vilken med sina positiva rambetingelser såsom ekonomisk tillväxt och låg arbetslöshet förblir en stabil grund för goda affärer.

I mässhallarna på boot 2014 kan mässgästerna från både in- och utlandet förvänta sig en internationell marknadsmångfald från praktiskt taget alla områden. Mer än 650 utställare kommer från utlandet och tar upp nästan hälften av utställningsytan. Nationslistan sträcker sig från Egypten till Cypern. De största nationsdeltaganden från utlandet är Nederländerna med 140 båtvarv, utrustning och servicetjänster, följt av Italien, Frankrike, Polen och Storbritannien.
Förutom de individuella montrarna från de utländska utställarna kommer det att finnas nationsmontrar från betydande båtnationer såsom Finland, Frankrike, Storbritannien, Polen och Nederländerna.

Elva av de totalt 17 mässhallarna på boot Düsseldorf tillhör båtar och yachter vilka drivs med segel, motorer och även muskelkraft. 440 varv, handlare och importörer här under mässans tak ett enastående utbud med totalt 1700 båtar och yachter, alltifrån kanoter och jollar till lyxyachter men även flytande antikviteter.

Bland segelbåtarna i hallarna 18 och 17 med 150 internationella varv finns båtar från handlare och importörer. Oyster från Storbritannien levererar sin nya Oyster 825 – mässans största båt med segel.

Specialsegmentet med mehrrumpfboote slutligen etablerat sig i hallen 15 med 20 utställare. Katamaraner och trimaraner i alla storleksordningar visasw bland annat från stora namn som Catana, CNB Lagoon eller Fountaine Pajot. En CAT-lounge med gastronomi står utställare och besökare till förfogande där både business och informationsutbyte. Information runtom temat ”Segling med katamaraner och trimaraner” erbjuder Multihull Forum med ett omfattande och av proffs organiserat föredragsprogram under alla mässans dagar.

En representativ överblick på motorbåtssport ger 250 utställare i hallarna 4, 5, 9, 10 och 15. Den amerikanska Brunswick Group erbjuder i hall 9 på boot 2014 på 1600 kvadratmeters utställningsyta en show med kända amerikanska sportbåtmärken såsom Sea Ray, Bayliner eller Quicksilver. I mässhallen 4 koncentrerar sig de ”Big Five” med motorbåtsindustrin med sina nya modeller. Bavaria, Bénéteau, Jeanneau, Galeon och Nimbus. Stålbåtsindustrin, en nederländsk specialitet, presenterar sig i hallen 15 med en samlingsmonter med rubriken ”Port 15”.

Med mer än 40 stora och lyxiga yachter såsom båtar och tenderbåtar från High End området ligger utbudsnivån i hall 6 åter igen i lätt medvind. Vare sig Azimut, Ferretti, Princess eler Riva, i världen av lyxiga yachter satsar man på Düsseldorf! De runt 30 största yachterna på boot 2014 kommer via vattenvägen till mässan och kommer in i hallarna via kranen ”Big Willi”.

Bland höjdpunkterna i programmet för stora saker går britterna i bräschen. Princess satsar på en motoryacht i 30-metersklassen som sätter nivån. Van der Valk från Nederländerna ställer ut en 27,6 meter lång stålbåt Continental III.

För branschens kunder står åter igen i hall 6 åter igen ”blue motion Lounge” till förfogande. Den erbjuder excellent gastronomi, komfortabla lokaler för kundsamtal och förhandlingar och bjuder in till shopping i exklusiva butiker.

Bra bokad är också superyachtshowen i hallen 7a där 70 utställare visar upp sina kunskaper i förverkligandet av yachtbyggprojekt, aktuella planer och modeller samt informerar över branschrelevanta tjänster.

Utrustningsmarknaden på boot profiterar av trenden av att värdeinvestera i båtar och yachter. 350 internationella utställare visar i hallarna 10, 11 och 12 allt vad som är nödvändigt och möjligt för att fräscha upp eller förbättra komforten på båtarna. Båtelektronik, motorer, tillbehör, funktionsklädsel och marinutrustning rundar av utbudet i dessa hallar.

En ny temavärld i hallen 11 är Refit Center där besökarna får information och orienteringsmöjligheter runtom temat värdehållning och –stegring. ”Do it yourself är härvid inte alltid att rekommendera. Vad kan man göra själv och vad är vettigt att eller till och med nödvändigt att ge i uppdrag åt en expert. Dessa frågor ska stå i fokus på Refit Center”, lägger Goetz-Ulf Jungmichel till.

Trendsport, dykning, paddling och turism på, under och vid vatten är teman på boot 2014 i hallarna 1 till 3 samt 13 och 14. Även om Egypten som en av marknadens viktigaste aktörer för dyksportutrustning fortfarande saknas presenterar sig världens största konsumentshow för dyksporten i mässhallen 3 med runt 350 utställare fortfarande i god form.

Vid bokningarna ökar direktförsäljningen. Uthyrningen av monteryta till utställare av dyksportutrustning och utställare inom turism ligger ungefär på samma nivå som i fjolas. Filippinerna , Maldiverna, Indonesien, Italien och Turkiet lockar inom ramen av stora samlingsmontrar sig som dykresemål. Egypten är trots sin instabila politiska situation på plats med 10 individuella deltagare och finns representerade genom den officiella dyksportmontern från ”Arabiska Republik Egypten ”. Med PADI, SSI, den internationella Aquanautic Club (IAC) och Verband Deutscher Sporttaucher (VDST) finns de största dykutbildarna komplett på plats.

I grannhallen 4 har det kompletta området film och fotografi etablerat sig väl med Water Pixel World. Inte enbart dykare utan också utövarna av vattensporter liksom hobbyfotografer tar emot det framstående utbudet. 25 utställare och märken kommer att på boot 2014 presentera sina imaging-produkter och nyheter runtom foto och film. Bland dem finns Minox, Gopro, Rollei, Sealux och Underwater Kinetics.

I hallarna 1 och 2 visar 70 utställare från industri och handel nyheterna inför säsongen 2014 för trendsporter som wakeboarding, stand up paddling, kiting och surfing och erbjuder möjligheten till att utrusta sig.

De semestersökande lockar den maritima resemarknaden i hallarna 13 och 14. Vare sig Turkiet, Kroatien, Italien, Balearerna eller de östtyska insjöarna, den som söker ett passande resemål till kommande sommar, en charterbåt eller vill påbörja en utbildning hittar säkerligen något bland de 300 internationella charterföretagen, researrangörerna, turistorganisationerna, föreningarna och förbunden.

Utbudet för kanotister breddas. Den för två år sedan startade upplevelsevärlden ”World of Paddling” med sin teststräcka visade sig effektiv och 10 nya utställare från bland annat området kanotvandring. 15 utställare och handlare presenterar på boot 2014 allt vad en paddlare kan behöva för att utöva sin sport.

Det arbetas flitigt på det stora vattensporteventet boot Düsseldorf som lyder under mottot ”Upplev 360 grader av vattensport”. Utbudet av upplevelse- och temavärldar kommer att utökas 2014. Efter de redan populära och framgångsrikt införda projekten såsom Beach World, Divingsport Center, World of Paddling och det relaunchade Sportfischer Center kommer nu förutom Refit Center också boot Sailingschool att starta

Boot Sailingschool erbjuder i centrum i hall 14 en inomhuspool där seglarskoj med Optimistjollar och andra jollar sker med kunniga personer. Vindmaskiner ser till att den nödvändiga brisen finns. Målgrupper på dessa upplevelsevärldar är framförallt barn och unga nybörjare.

– För segelsporten fanns det hittills inget vara-med-erbjudande trots att det spelar en central roll. Det är på tiden att ändra det. Den nya temavärlden ger oss tillfälle att dra med massor av utställande seglarskolor och klubbar för att gemensamt och aktivt locka till denna attraktiva vattensport, säger Jungmichel.

Boot segelskola ersätter Vattensport Arena som satsade mest på information och därför hamnade på efterkälken inom aktionscentrena. Delar av nuvarande program kommer att övertas av den nya upplevelsevärlden bland annat säkerhetsaspekten vid vattensporter. Föreningar, förbund och organisationer inom vattensporter behåller i det nya konceptet sin plattform för presentationer av deras tjänster.

På boot 2014 har besökarna tillfälle att samla information och prova på nästan alla vattensporter i sammanlagt 18 tema- och upplevelsevärldar. wakeboard, skimboard, stå-upp-paddling, segling, dykning, kanotpaddling och sportfiske.

”Upplev 360 grader vattensport” är Düsseldorfs framgångsrika svar för framtiden inom båt- och vattensportbranschen. Det gäller att hänga med den demografiska förändringen att begeistra nya målgrupper och då framförallt unga och familjer.

Boot 2014 är dagligen öppet mellan kl. 10.00 till 18.00. Ytterligare information samt inträdesbiljetter finns på www.boot.de under ticketshop. Biljetterna trycks ut direkt och ger gratis tillgång till och från mässan med de offentliga trafikmedel VRR (Verkehrsverbund Rhein-Ruhr).

Info: www.boot.de