Amerikanska Mercury finns numera även i snabba bilar med en motor som hämtats från deras marina segment. Motorn som har använts är en Mercury Racing 1350 sterndrives med fyra ventiler per cylinder (QC4v). Den nya bilvarianten presenterades vid SEMA (Specialty Equipment Market Association) i Las Vegas för drygt en vecka sedan.
Motorn har designats och utvecklats inom Mercury. Det är i grunden en turboladdad motor som presenterades 2010 under namnet Mercury Racing 1350 sterndrive. Motorn har bland annat använts i en exotisk DCB M41-Wide Body katamaran, som drevs med dubbla 1350 sterndrives
QC4v bilmotorn visades tillsammans med två kompletta Mercury 1350 och 520 sterndrive motorer. Motorblocket i QC4v är en 9.0L V-8, som i mångt och mycket har samma komponenter som sin marina kusin. Motorblocket är en uppborrad variant av ett 8.2L (502 cm3) cylinderblock.
Det här är inte första gången som Mercury tar jobbar med bilmotorer. Den legendariska grundaren av företaget, Carl Kiekhaefer, revolutionerade NASCAR under åren 1955–1957. Mr. Kiekhaefer dominerade NASCAR genom att vinna 80 procent av de tävlingar han ställda upp i och därigenom vinna tre nationella USA-mästerskap.
Kiekhaefers Chrysler 300 racerbil var helt dekorerad med dekaler från Kiekhaefer Mercury Outboards, vilket var ett bra sätt att marknadsföra motorerna.
1990 närmade sig General Motors Mercury Marine för att producera en 5.7-liters LT-5 motor helt byggd i aluminium för Chevrolet ZR-1 Corvette. GM kom till Mercury MerCruiser på grund av deras erfarenhet i konstruktion och tillverkning av sådana motorer. Corvette ZR-1 var en imponerande och kraftfull bil på sin tid och än idag. Med en 32-ventilers V8 som producerade 405 hk vid 5 800 rpm gav den riktigt mycket kraft åt bilen. Mercury Racing handtillverkade komponenterna för att marinisera en version – LT-5 – för att passa i en Baja 223 Bandit sportbåt. Under marknadsföringen användes en ZR-1 Corvette med en LT-5 försedd Baja på släp.