4 november, 2013

4,6 Mkr till unikt båtbygge i Gävle

Swedish Steel Yacht (SSY AB) får stöd av Energimyndigheten om 4,6 miljoner kr för att genomföra byggandet av en arbetsbåt till sjöräddning, lots, polis, försvar etc. Idén som blev ett projekt startade 2011 av familjeföretaget bestående av Håkan och Petra Rosén samt sonen Rasmus.

Båten kommer byggas i en lättviktskonstruktion av Sandviks rostfria stål, 2507. Drivlinan kommer bestå av en laddturbinlösning (microturbin) från Marin Hybridteknik och batterielektriskt framdrivningssystem från Echandia Marine.

– Vi är mycket glada över energimyndighetens bifall. Det är ett viktigt erkännande, från en myndighet med mycket högt tekniskt kunnande, för vår ultralätta konstruktion och drivlina. Vi går nu stärkta in i det nya året och ser fram emot sjösättningarna fram åt sommaren, säger Håkan Rosén.

Den ultralätta båten tål is, behöver ej bottenfärg, har miljövänlig tillverkning, är helt återvinningsbar och kräver inget yttre underhåll. Tack vare den låga vikten krävs betydligt lägre framdrivningseffekt än för konventionella båtar som idag används för ändamålet. Microturbinen väger ca 1/9 i jämförelse med vanligt dieseldrivet elverk och har samtidigt högre verkningsgrad (i det aktuella fallet kommer turbinen att väga ca 180 kg). Båten kommer tack vare batterielektriskt drivsystem att kunna köras i lägre farter utan emissioner med ren eldrift.

Elmotorerna ger högre verkningsgrad och högsta prestanda (fart och acceleration). Hela drivlinan är tyst och förbättrar därmed arbetsmiljön ombord. Tack vare låg vikt och energieffektiva framdrivningssystem skall projektet verifiera om genomsnittlig bränsleförbrukning kan halveras. Biogas kan med fördel användas som bränsle vilket ytterligare minskar emissionerna.