23 oktober, 2013

Delta 88 – svensk 26 meters yacht helt byggd i kolfiber

Svenska Delta Powerboats har på drygt tio år blivit ett av de stora namnen inom motorbåtar, inte bara på hemmamarknaden utan även internationellt. Tio år efter introduktionen av företagets första båt på 26 fot är det nu dags för ett flaggskepp i världsklass – Delta 88.

Den nya båten är en riktig yacht med allt vad det innebär. Den är på 26 m totallängd och byggd helt i kolfiber med vakuuminjicering och moderna lösningar i varenda detalj.

För framdriften står tre stycken Volvo Penta IPS 1200 à 900 hk, vilket ger yachten en toppfart på 37 knop.
Deltabåtarna har hela tiden känts igen på sin radikala och egna design med skarpa slag och raka sidor samt en väl markerad överbyggnad. Så är även fallet med Delta 88, med den skillnaden att detta är en mycket, mycket större båt.

Idag har företaget åtta modeller i produktion i storlekar från 26 fot till 26 meter. Totalt har Delta byggt cirka 350 båtar hittills. Produktionen sker vid varvet Luxus Yachts i Estland medan designen för den stora båten har gjorts hos Lars Modin i Vaxholm.

– Det är väldigt roligt att kunna presentera den här nya båten som kompletterar vårt utbud av båtar. Vi har arbetet i över två år med att få det här projektet färdigt och det är med stolthet vi kan presentera resultatet, säger Kalle Wessel, försäljningschef hos Delta Powerboats i Sverige.

– Målet har varit att behålla kärnvärdena från varumärket Delta och bygga den vackraste och mest bränsleeffektiva yachten på marknaden, vilket gör att folket ombord kan njuta av sin båt. Vi är tacksamma för möjligheten att få bygga den här båten för en av våra kunder som har utvecklats sitt båtägande tillsammans med oss under flera år. Det faktum att skrov nummer två redan är i produktion visar att vi är på rätt väg att skapa något unikt, säger Kalle Wessel.

– Uppgiften att bygga en båt i den här storleken var en riktig utmaning. För att bli framgångsrika fick vi börja från början. Vi fick bygga om hela fabriken och anställa nya, skickliga båtbyggare, tekniker och talangfulla hantverkare med olika specialiteter för att nå ett perfekt resultat. Hela produktionen är anpassad för att ta hänsyn till miljö och olika regler. Ala båtar byggs med vakuuminjicering för att bli extra starka och lätta. Både Delta 54 IPS och den nya Delta Yacht byggs med kolfiber, förklarar Lennart Alpstål, ägare av Deltas fabrik Estland.

Under transporten från Estland till Stockholm uppmättes en toppfart på 37 knop. Bränsleförbrukningen var ungefär 40 procent lägre än hs jämförbara konkurrenter.

Tekniska fakta
Längd: 25,88 m
Bredd: 6,20 m
Kabiner: 4
Vikt: 45 ton
Motorer: 3xVolvo Penta IPS 1200 à 900 hk
Toppfart: 37 knop
Bränsleförbrukning 32 knop: 330 liter/h
Bränsleförbrukning 20 knop: 170 liter/h
Extra: Garage i aktern med William Jet Rib. Båten kan sjösättas via en höj- och sänkbar del av badbryggan
Info: www.deltapowerboats.se

Kommentarer

PA 10:25:40 2014-06-08

Häftigt modern och snygg men opersonlig inombords. Fult med ankaret mitt i den vackra fören.