3 september, 2013

Världspremiär för Agapi 750 med inombordare

I helgen var det världspremiär för Agapi 750 med inombordsmotor. På Allt på Sjön i Gustavsberg visades en Agapi 750 med en Volvo Penta D3 på 220 hk. Tack vare inombordaren får båten bland annat en unikt låg bränsleförbrukning.

Agapi 750 premiärvisades i mars 2013 under Allt För Sjön i Stockholm och är en banbrytande båtupplevelse som tar sina ägare längre och snabbare för lägre kostnad än någonsin tidigare.

Båten är den första lättviktsbåt med kolfiberförstärkt skrov- konstruktion som byggts för en större marknad. Med ett lätt och styvt skrov har Agapi 750 en unik kombination av prestanda och bränsleekonomi, den drar därför väsentligt mindre bränsle än sina närmaste konkurrenter vilket glädjer både natur och plånbok.

Agapi 750 är i grunden en RIB (Rigid Inflatable Boat). Det gör den kul, säker och enkel i alla väder och hastigheter. Tuberna tillverkas i Orca 866-material vilket är samma kvalitet som används militärt över hela världen. Fördelen med en RIB visar sig inte bara i högre hastigheter utan även när det är dags att lägga till då tuberna agerar som en stor fender.

Den låga vikten på c:a 1 ton (utan motor) gör att Agapi 750 enkelt kan transporteras med en normal bil och att det räcker med B-kort med utökad behörighet (villkorskod 96). Trots en kabin med fyra sovplatser och bekvämligheter för såväl dagturer som övernattningar är Agapi 750 lika lätt att sjösätta som en vattenskoter. Den kan enkelt förvaras på trailer för alla som vill slippa båtplats, bottenfärg och dyr vinterförvaring. Det innebär också att Agapi 750 på ett sätt som ingen annan båt i motsvarande storleksklass, kan följa med sin ägare för att upptäcka nya vatten både inom och utanför Sverige.

Agapi är elegant och modern svensk design som är funktionell och smart i varje detalj. Med sin mångsidighet, exceptionella prestanda och låga driftskostnad är Agapi 750 idealisk även för pendlare och professionella användare. Genom smartare produktion och logistik har den totala ägandekostna- den kunnat pressas ned med mer än 30 % jämfört med närmaste jämförbara båt.

Peder Asplund, VD för Agapi säger;

”Agapi 750 med en Volvo Penta, D3 på 220 hk är lösningen för dem som kör ofta och mycket då båtens låga bränsleförbrukning ner mot en halvliter/n.m är best- in-class. Båten passar perfekt som kombinerad familjebåt och transportbåt då den både är enkel att använda för en person och samtidigt snabb och mycket sjöduglig tack vare sin RIB-konstruktion.”

Carl Fornander, VD för Imatech säger;

”Vi är mycket glada för att Agapi valde vår D3 då denna mo- tor kombinerar låg vikt och prestanda på ett unikt sätt. D3-220 i denna båt ger en perfekt lösning där både prestanda och miljöhänsyn kombineras.”