3 juli, 2013

Pricksäkert samarbete för utsatta barn – Pelle P loves Childhood

De flesta länder har enats om att barn har rättigheter som ska försvaras och därför har man skrivit under FN:s barnkonvention med samtliga 54 artiklar. World Childhood Foundation har siktat in sig på tio av artiklarna som tydligast sammanfattar deras vision – att alla barn ska få vara barn. Varje utvald artikel har tilldelats en egen färg, och just de färgerna märks tydligt i Childhoods nya samarbete med klädföretaget Pelle P.

År 2006 var Cecilia Petterson, VD och chefsdesigner för Pelle P, i New York under ett stopp för Volvo Ocean Race. Där kom hon för första gången i kontakt med Childhood, när Drottning Silvia höll ett tal om organisationens verksamhet. Engagemanget för utsatta barn ligger Cecilia varmt om hjärtat och där såddes ett frö till samarbetet som nu tar form i en helt ny kollektion under namnet Pelle P Childhood.

Kläderna tas fram med barnets bästa i fokus och kommer innehålla kläder för små och stora barn. Pelle P Childhood ska präglas av hög kvalitet till ett rimligt pris och en lekvänlig design som, i Childhoods anda, låter barn vara barn. Kollektionen kommer finnas i utvalda barnbutiker, sport- och modebutiker med starka barnavdelningar, i Pelle P konceptbutiker, samt i en egen webshop. Och för varje plagg som säljs går 10% av försäljningspriset direkt till Childhoods verksamhet.

”I likhet med Childhood har Pelle P alltid jobbat nära verkligheten. Vi kallar det True Experience – ett motto vi arbetat utifrån sedan starten. Genom att utveckla våra produkter i nära samarbete med professionella utövare och konsumenter behåller vi den omedelbara koppling till praktisk erfarenhet som hela tiden varit central för min pappa Pelle Pettersons framgångar. Resultatet blir funktionella sport- och fritidsplagg som låter dig vara helt och hållet i ditt element, med fullt fokus på nuet, oavsett väder. Därför känns det väldigt kul, att ta fram en helt ny kollektion för barn som utgår från deras behov. Och vinsten går dessutom till något väldigt bra”, berättar Cecilia Petterson som är VD och chefsdesigner på Pelle P.

Kollektionens designelement är hämtade från färgerna som representerar de olika artiklarna Childhood valt att fokusera på. Både kläderna, butiksmaterialet och förpackningarna pryds av prickar i de tio färgerna som för tankarna till vad artiklarna står för.
”Barnkonventionen handlar om livsviktiga saker som är värda att påminna om. Det gäller alla länder i hela världen, även Sverige. Om vi kan hjälpa till att göra det så ställer vi gärna upp, när som helst”, säger Cecilia Petterson.

”Childhood vill förhindra att barn utsätts för övergrepp och exploatering. Men vi vet att en hälsosam och kärleksfull barndom innebär så mycket mer ön att endast säkerställa att den är riskfri. En barndom som man vill minnas måste också bestå av kärlek, skratt och lek. Det är därför vi är så glada att börja detta samarbete med Pelle P eftersom deras värderingar är så nära Childhoods. Deras speciellt framtagna barnkläder representerar lekfullhet, kvalitet och omsorg. Tillsammans kommer vi att kunna ge fler barn en gladare barndom, säger Anna De Geer, General Secretary World Childhood Foundation