4 februari, 2014

Båtlivet har tröttnat på HaV – SSD inbjudna till möte

Svenska Båtunionen, Svenska Kryssarklubben och Svenska Seglarförbundet begär i en skrivelse att snarast får träffa generaldirektören för att diskutera myndighetens riktlinjer för båtbottentvättar. Riktlinjer avseende utsläppsnivåer som inte är anpassade för dagens befintliga anläggningar och som under hot om vite tvingar klubbar att vidtaga av kommun meddelade förelägganden. Med anledning av brevet har HaV:s generaldirektör, Björn Risinger, bjudit in SSD till möte med myndigheten. Mötet hålls 25 februari i Göteborg.

Här är brevets innehåll i sin helhet:

Havs och Vatten myndigheten,
Björn Risinger

Angående riktlinjer för båtbottentvätt (rapport 2012:9)
Sjösportens Samarbetsdelegation, ett samverkansorgan för Svenska Båtunionen,. Svenska Kryssarklubben och Svenska Seglarförbundet och som företräder det svenska fritidsbåtslivet värnar om miljön och är helt beroende av friska rena vatten för att båtlivet ska ha kvar det värde som vi så högt uppskattar.
Vi är nu bekymrade över hur villkoren för båtklubbarna drastiskt har försämrats och hotar att omöjliggöra den traditionella organisationen med ideella allmännyttiga båtklubbar.
De riktlinjer om ”Båtbottentvätt” (rapport 2012:9) som Havs och Vatten myndigheten har gett ut, med det vällovliga syftet att minska föroreningarna på land och i vattnet, tolkas av många kommuner som en föreskrift. Kommunerna tror dessutom att det går att uppnå de utsläppsnivåer som anges. Erfarenheterna från de anläggningar som redan installerats och används, visar på att tekniken inte fungerar på önskvärt sätt och ingen hänsyn tas till totala mängder.
Nu hotas båtklubbar med viten om man inte i tid, enligt riktlinjerna, gjort de åtgärder som kommunen krävt i förelägganden. Alternativt måste båtklubbarna börja processa med överklaganden till rättsväsendet, vilket vi tycker är helt förkastligt.
Därför yrkar vi att dessa riktlinjer snarast revideras och att kommunerna, snarast meddelas detta, så att andrum kan skapas och en utvärdering av hittills vunna erfarenheter hinner göras. Eftersom reningsanläggningarna är dyra investeringar måste vi vara säkra på att dessa verkligen ger den nytta som önskas.
Inom båtlivet har vi en lång tradition att arbeta med miljöfrågor, som exempel kan vi nämna att redan i den miljöbroschyr ”Båtlivets miljö” som SBU gav ut 1996, rekommenderades det att tvätta båten över spolplatta med rening.
Vi hemställer att Havs och Vatten myndigheten, snarast kallar företrädare för båtlivsorganisationerna och aktuell forskning, till ett möte för en dialog om nödvändiga och anpassade förändringar av riktlinjerna för båtbottentvätt.
Kontakta SSD: s sekreterare Staffan Högardh för mötesbokning. 0708-661 591

Svenska Båtunionen Svenska Seglarförbundet Svenska Kryssarklubben

Kommentarer

Ariel och Sebastian 21:00:06 2014-02-26

Kemikalieinspektionen har godkänt de färger båtarna målas med. Hur kan man då ålägga ideella båtklubbar att anlägga spolplatta? Det hela är så absurt att man vill uppmana till civil olydnad.
Fråga 2
Någon som funderat på komposttoaletter i båtar? Det krävs förstås latrintömningsanordningar i hamnar. Men man slipper göra hål i däcket.

Nisse 21:17:06 2014-02-26

Att färgerna är ok att måla båten med innebär inte att det är ok att spola ut dem i havet, eller ner på land. Det är två helt olika saker.

Ariel och Sebastian 23:59:37 2014-02-26

Färger som inte är ok att komma ut i havet ska heller inte användas på båtar som är avsedda för havet. Antingen är färgerna godkända eller inte. Så Nisse, det är inte två olika saker…

Nisse 11:29:24 2014-02-27

Det är stor skillnad på att måla en båt med en färg, och att finfördela och deponera samma färg på havets botten för all framtid.

Det är också ett problem att gammal färg på båtarna, sådan färg som idag är förbjuden, fortfarande tvättas av och hamnar i havet.

Hasse H 18:54:42 2014-03-18

Om båtbottnar helst skall vara renblästrade och utan färg, hur skall vi då göra med kölar av järn eller bly?
Fungerar det med helt obehandlade kölar i alla vatten?