7 juni, 2013

Björn Risinger: “Uppdrag om vattenskotrar viktig fråga för HaV”

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har fått i uppdrag av regeringen att kartlägga olägenheter från vattenskotrar och andra mindre motordrivna vattenfarkoster. I uppdraget ingår också att föreslå lagändringar för att komma tillrätta med problemen.

– Vi kommer att göra en genomgång av hur användningen av vattenskoter påverkar växt- och djurliv i strandnära områden samt hur den påverkar människor. Det gäller både frågan om säkerhet och upplevelsen av exempelvis buller, säger HaV:s generaldirektör Björn Risinger.

I söndags skadades en 46-årig kvinna svårt då hon simmade en bit utanför strandkanten i Mälaren och blev påkörd av en vattenskoter. Skoterföraren försvann från platsen men misstänks för grovt vållande till kroppsskada samt vårdslöshet i sjötrafik och smitning från sjöolycka. Enligt Trafikverket ökar antalet olyckor med vattenskoter och det sker mellan en till två dödsolyckor varje år.

– Vattenskoterfrågan är en fråga som jag under min tid som miljöminister har fått ta del av flera synpunkter kring, exempelvis vad gäller erfarenheter av störningar från nöjeskörning och krav på hårdare reglering, säger miljöminister Lena Ek i ett pressmeddelande.

Den gällande vattenskoterförordningen innehåller förbud mot att använda vattenskoter utanför särskilt tillåtna områden men förbudet har visat sig svårt att tillämpa i praktiken. Därför vill regeringen nu att förordningen ses över. Uppdraget till Havs- och Vattenmyndigheten tar sikte på den faktiska störning som kan uppkomma vid användning av vattenskotrar och andra mindre vattenfarkoster och hur störningen kan undvikas.

– Den senaste olyckan i Mälaren och även tidigare incidenter med vattenskotrar visar att användningen är ett stort säkerhetsproblem, det är också en viktig miljöfråga. Vi kommer att vara klara med vår kartläggning och analys i november. Då kommer vi också att presentera eventuella förslag till lagändringar, säger Björn Risinger.

Reglerna om att köra vattenskoter finns i förordning (1993:1053) om användning av vattenskoter. Här står bland annat att den som framför en vattenskoter ska ”anpassa färdväg, hastighet och färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan”.

Den som kör vattenskoter har lika stort ansvar som övriga sjötrafikanter att följa de regler som finns och att känna till vilka regler som gäller där man kör. Som vattenskoterförare måste man därför känna till sjövägsreglerna och i övrigt använda gott omdöme i förhållandet till annan sjötrafik.

Kommentarer

Olof Malmlöf 10:56:04 2013-06-07

Se äver skoter men låt inte enskilda olyckor och tidningsrubriker styra lagstiftingen! Följ de flesta andra länder som fullt ut betraktar moderna vattenskotrar som de BÅTAR de är. Det finns fullt tillräckligt med lagar som reglerar dem. Med KBV’s aldrig sinande resurser får man ta itu med avarterna. De vattenskotrar som har sjunkande skrov (som var populära förr), motoriserade surfbrädor etc är inte båtar och bör köras på speciella områden där de inte stör. Titta över uthyrningsverksamheten för de som tillfälligt kör tenderar att köra runt runt och utan grund- kunnande. Vi ägare åker aldrig runt på samma ställe. Rätt använd är Vattenskotern ett fenomenalt sätt att göra utflykter i t.ex Stockholms skärgård. De är därtill renarde än de flesta motorer på båtar idag, sjösäkra, på många sätt skadesäkrare än en liten RIB då det inte finns någon propeller och moderna skotrar är tysta om man inte hoppar på vågor. Basera besluten på FAKTA!!

Ove 23:15:55 2013-07-15

Förbjud inte fordonet. Det är som vanligt föraren som är problemet. På vägarna får man köra en bil med obegränsat antal hästkrafter! Som Olof sade, basera beslut på fakta!

Nisse 11:16:32 2013-08-01

Olof M.: En surfbräda med eller utan motor är en båt enligt svensk lag. Samma sak gäller för en sjunkande vattenjet.