29 maj, 2013

Följ WatskiBaltic2Star live på Hamnen.se

WatskiBaltic2Star är en riktigt äventyrlig så kallad two handed-segling där varje båt bara har två besättningsmedlemmar. Sträckan är uteslutande på havet med start och mål i Oxelösund och pitstop med sju timmars sömn i Visby och Oskarshamn. Sträckan är totalt 280 sjömil och brukar ta cirka tre dygn att segla.

Hittills är 110 båtar anmälda med alltifrån senaste XP33 till en Scampi från 70-talet.
Vi på Hamnen.se kommer att vara på plats på tisdagen och göra reportage om flera besättningar och deras båtar, vilka publiceras löpande på Watski2starplay.se under tisdagskvällen.

På onsdagen livesänder Hamnen.se varje start med kamera på både land och på vattnet. Kommenterar gör den nästan osannolikt påläste och kunnige Niklas Qvarnström från Tangosailing.nu. Som sidekick har han Hamnen.ses anekdotexpert och underhållare Claes Olivecrona.

De långsammaste båtarna startar först och de snabbaste sist. Redan 13.00 går första start, sen blir det uppehåll till 17.00 och efter det går starterna varje halvtimme fram till 20.00. Under uppehållet kommer nya korta reportage från besättningarnas förberedelser att publiceras på Watski2starplay.se.

När sista start har gått kommer man fortfarande att kunna följa racet live från fyra båtar. Det går alltså att ha flera livesändningar igång samtidigt. När huvudsändningen är igång kan man alltså lyssna på kommentering och se producerade bilder, samtidigt som man följer de enskilda båtarna.

Livesändningen från båtarna pågår dygnet runt. Kamerorna har ir-ljus så att man ser även på natten. Seglarna kommer med jämna mellanrum att ha mikrofoner på sig för att kommentera seglingen och det går också att ställa frågor till båtarna via en chatt som är kopplad till livesändningsfönstren.

Båtarna som livesänder är X-332 Net 1 med Mikael Ryking som skeppare, Solidtangos Arcona 321 med Johan Lundqvist, Jimmy Hellberg, bloggare på hamnen.se från B&R 38:an Pac-Man och Oxelösundsseglaren Urban Lagerström från Linjett 40:an Dreamline One.

Första anhalt blir Visby. Där tar Gotland Live över sändningen och filmar från hamnen när alla båtar kommer in. Förhoppningsvis får vi några ord från de då säkerligen trötta seglarna.

Men det blir inte bara livesändningar. Under hela racet kommer man kunna följa alla besättningar genom korta videoklipp på watski2starplay.se.

Seglarna kommer själva att genom bara ett par knapptryck kunna ladda upp intervjuer med sig själva på playkanalen, ett material som vi på Hamnen.se också kommer att utgå från när vi klipper ihop en summering av racet.

Deltagarna är alltifrån amatörer till proffs med väldigt olika ambitionsnivåer. För vissa handlar allt om att vinna medan andra gör det för äventyrets och utmaningens skull. Detta är ett ultimat prov på både sjömanskap och vänskap mellan besättningsmedlemmarna. Det tycker inte minst Anders Lewander som är en av de mest erfarna seglarna i fältet.

– Det handlar mycket om vänskap och förtroende när man bara är två ombord. Man pressar sig själv när det handlar om sömn och den som tacklar det bäst kan ta smartast beslut om segel- och vägval, säger Anders Lewander som bland annat satt rekord runt jorden i en katamaran och varit skeppare i Volvo Ocean Race.

Vad är det som avgör?
– Ofta avgörs rasen på natten när folk är som mest trötta och dimmiga i huvudet. Då måste man ta rätt beslut.

Vad seglar du för båt?
– En Dehler 41 som heter 4tyone. Den är känns stor och stabil för sin storlek med fördelen att den kan bära mycket segel och man oftast kan nyttja hela segelgarderoben.

Vad tror du om era chanser?
– Man tävlar ju främst inom sin egen startgrupp eftersom man startar vid samma tidpunkt. Det beror ju mycket på vädret hur det går. Vi startar sist och har ett plus i att vi kan se på AIS hur båtarna framför oss går och kan ta en del beslut efter det. Jag tror faktiskt att vi har en bra chans att vinna.

Det blir ofta stor variation i väder och vind och det är ofta ett vinnande koncept att ha en så allround båt som möjligt. Båtar som bara är bra på undanvind kan till exempel få det riktigt svårt.

Några fler heta namn är Martin Angsell och Anna Drougge som seglat och presterat väl tidigare år. I år kör de på helt nya XP 33 som vann Lidingö Runt. De blir garanterat farliga här. Likaså Fredrik Wallenberg som seglar sin stora klassiska träbåt Refanut på 63-fot. I fjol vann han Harken Solo Challenge och kan bli farlig om han får nyttja sin vattenlinjelängd.