23 maj, 2013

Stora problem med Volvo Pentas avgasriser

Volvo Pentas problem med avgasrisern och avgaskrökar fortsätter. Som vi skrev i förra numret gäller problemet motorer av modell D4 och D6 med Aquamatic tillverkade från och med oktober 2007. Norska TV2 visar på sin webbsajt ett inslag som tydligt beskriver hur allvarligt problemet är.

Info: http://www.tv2.no/play/nyheter/innenriks/alvorlige-feil-i-baatmotorer-fritidsbaater-kan-synke-699014.html

Den båtägare som framträder i det norska reportaget hade bara tur att inte hans båt sjönk när familjen var ute på sjön. Den sista delen av avgaskröken var väldigt illa anfrätt och bälgen gick att dra av utan ansträngning.

En riser höjer avgaskrökens utlopp och förhindrar därmed att vatten kommer in baklänges i avgassystemet. Problemet med de aktuella motorerna är att kvalitén inte är tillräckligt jämn i alla motorer utan att det kan uppstå sprickor som gör att vatten kan sippra in.

Enligt Volvo Penta är det ingen omedelbar fara för sjösäkerheten utan mer ett kvalitetsproblem.
Alandia Båtförsäkring har reagerat skarpt och rekommenderar sina försäkringstagare att kontakta en Volvo Penta serviceverkstad för att få inspektion av aluminiumavgaskröken som sitter ner till drevet.

– Vi har träffat på ett antal exemplar och även äldre motorer där aluminiumavgaskröken varit så illa åtgången att båten som motorn varit monterad i inte, enligt vår bedömning, har varit i sjövärdigt skick, säger Jan Erik Sundberg, avdelningschef på Alandia Båtförsäkring.
Alandia har även skrivit ett brev till sina kunder med de aktuella motorerna. I brevet står det bland annat:

”Eftersom du är vår försäkringskund vill vi nu göra dig uppmärksam om risken med korrosionsskador på din båtmotor. Enligt vår bedömning kan felet leda till att båten fylls med vatten och sjunker. Därför kan människoliv stå på spel.”

Volvo Penta känner väl till problemet, men tonar ner de problem som kan uppstå.

– Det har varit formuleringar från försäkringsbolag att båtarna helt plötsligt kan sjunka. Det har skapat onödig oro, säger Mats Edenborg, informationschef på Volvo Penta.

– Det kanske inte hända något under färd utan detta märks när när båten är förtöjd. Då kan det sippra in lite vatten. Motorns så kallade bockhorn är exponerat för korrosion och vi rekommenderar därför återkommande inspektioner i våra manualer för att undvika problem för kunderna. Det är en mycket väsentlig del i det allmänna underhållet av båtmotorer.

För att reda ut problemen genomför Volvo Penta en kampanj där företaget står för alla kostnader för ett nytt avgasrör. Flera läsare som Båtliv har talat med vill dock att garantin även gäller äldre motorer, men företaget hävdar att problemet bara finns från och med oktober 2007 och att Volvo Pentas ansvar därmed inte sträcker sig längre än så.
Lars-Åke Redéen