11 april, 2013

Lyckad kabinbåt för skärgården

AMT:s första riktiga hyttbåt är en fullträff. En kompromisslös och basic båt, framför allt för alla som kör mycket i skärgården och vill kunna övernatta i båten.

Finska AMT har gjort sig kända och välutrustade för fina daycruisers och styrpulpetbåtar. Nu har företaget även börjat bygga kabinbåtar.

AMT har redan tidigare byggt en kabinbåt (AMT 200 C), men med en stor hytt och ett öppet fördäck fungerar den bäst som ren transportbåt. Responsen på den modellen visade att kunderna vill ha modernare kabinbåtar – AMT har aldrig haft ett så stort intresse från olika marknader som för den här båten.

AMT 215PH (Pilot House) har en del gemensamt med daycruisern AMT 200. Skrovet är detsamma, men med flera modifieringar. Bland annat har AMT 215PH 20 grader V-botten och båten är godkänd för 90–150 hk.

Båtliv har provkört den här båten med en 150 hk Honda utombordsmotor. I Sverige säljs AMT främst med Suzuki utombordsmotorer eftersom de har gemensam generalagent, men skillnaden i körupplevelse är minimal.

Enkel att köra
Körmässigt är allting odramatiskt och enkelt. Gasa och styr är en enkel princip som fungera bra i 215PH tillsammans med en del trim, beroende på belastning och sidvind. Båten är stabil och går tryggt i sjön med ett robust skrov. Sikten från förarplats är bra och hela båten känns gedigen.

Det är enkelt att ta sig ombord och runt båten. Akterdäcket är väl tilltaget och utrustat med höga fribord och stabila grabbräcken på naturliga platser.
Det känns helt rätt att välja utombordsmotor till den här typen av båt. Motorbullret försvinner i stort sett helt och båten blir piggare tack vare en lättare motor. Det blir också enkelt att ta sig in på grunda vatten eftersom motorn kan tiltas upp, vilket även underlättar när båten körs på trailer.

Beroende på motorval är toppfarten över 30 knop och en lämplig marschfart 23–25 knop även med fyra vuxna ombord. Det är goda fartresurser för den här typen av båt.

Ljus och tyst
Ett av AMT:s mål vid utvecklingen var att hålla ljudnivån inne i båten under 80 dB. Det är ett stort plus eftersom kabin båtar med stor öppen volym kan bli bullriga när minsta vågljud lätt fortplantar sig i hela båten.

Den båt vi körde var välutrustad med pentry, tryckvatten, vattentoalett samt värme. I grundutförandet säljs dock AMT 215PH inte lika välutrustad, hur mycket extra båten ska utrustas med beror på köparens behov och plånbok.

Takhöjden i kabinen känns bra med 1,86 m med takluckan stängd. Föröver finns kojer på 2,0 respektive 2,4 m längd. Kort sagt, mycket båt på endast 6,4 m och en båt som passar för väldigt många.
Lars-Åke Redéen

Tekniska data
Längd: 6,40 m
Bredd: 2,40 m
Djupgående: 0,83 m
Vikt: 1 200 kg
Motor: 90–150 hk
Personer: 7
Pris: 479 000 kr med Suzuki 140 hk
Info: www.suzukimarin.se