11 april, 2013

Sportfiskemässan slog nytt besökarrekord

Helgens Sportfiskemässa på Elmia i Jönköping blev den största succén någonsin och lockade 12 849 entusiastiska sportfiskare – vilket är den klart bästa besökarsiffran sedan mässan startade 2005. Nästa år är Sportfiskemässan tillbaka för ett jubileum på Kistamässan i Stockholm.

Den nya besökarsiffran slår den tidigare rekordnoteringen från 2011 med omkring 1 600 besökare.

Årets Sportfiskemässa, som arrangerades på Elmia den 5-7 april samlade 125 utställare och bjöd bland annat på besök av skådespelaren tillika Rapala Proguides senaste medlem, Rafael Edholm, artisten Markoolio, en mängd nya produkter, trendspaningar och uppvisningar i Europas största mobila jätteakvarium.

I naturlika miljöer på nya ”Metetorget” visades hur du fiskar på olika arter. Experterna på ”Betesgatan” lärde ut allt om beten. Och i ”Sportfiskeskolan” fick barn mellan 7 och 12 år lära sig grunderna för ett framgångsrikt sportfiske. Flera delar av mässan sändes även live över internet.

Omkring 3,1 miljoner svenskar fiskar i någon form – och på Sportfiskemässan kokade intresset.

– Det var en fantastisk stämning och bra tryck i mässhallen redan när vi öppnade i fredags. Det är härligt att sportfiske engagerar så många människor och att intresset för fiske fortsätter, säger projektledaren för Sportfiskemässan, Agneta Brunell, om årets succé.

Under mässan delades priser ut till bästa monter butik, bästa destinationsmonter och bästa leverantörsmonter. Nedan följer pristagarna och motiveringarna.

2013 års bästa monterbutik
Vinnare: Jaktia
Motivering: Butiken som vunnit priset ”2013 års bästa monterbutik” har varit mycket duktiga på att synas. Bra färgsättning av montern och överskådlig uppdelning av varorna gör att kunden hittar rätt. Juryns fiskeexpert kände sig shoppingsugen!
De övriga nominerade, utan inbördes ordning, var Fiske & Outdoor och Huntyard & Berras.
2013 års bästa destinationsmonter
Vinnare: Visit Åland
Motivering: Väl synlig hittade man lätt till ”2013 års bästa Destinationsmonter” med ett lockande budskap som är lätt för mässbesökaren att ta till sig. En ljus monter med bra belysning och stilren design. En bra bemannad monter där utställarna hade enhetlig klädsel gav bra förutsättningar för ett lyckat möte med besökaren.
De övriga nominerade, utan inbördes ordning, var Påarp Gård och FiskaNorge.

2013 års bästa leverantörsmonter
Vinnare: Fly-Dressing Vision
Motivering: ”2013 års leverantörsmonter” stack verkligen ut från mängden med en enhetlig design och stark attityd. Montern kändes inbjudande, varm och ombonad och gav besökaren en liten oas att ta sin tillflykt till när flugspöna ven om öronen. Att dela in montern i olika ”rum” var ett lyckat grepp och gjorde att det inte blev rörigt.
De övriga nominerade, utan inbördes ordning, var Comstedt och Normark Scandinavia AB.

Nästa vår firar Sportfiskemässan tioårsjubileum – och arrangeras återigen på Kistamässan i Stockholm den 21-23 mars 2014.

Läs mer och håll er uppdaterade på: www.sportfiskemässan.se eller www.facebook.com/sportfiskemassan

Bilden:

Betesbyggare Kent Sundin.
.