19 februari, 2013

Säkert båtliv på Båttinget 6 mars

Det säkra båtlivet är temat för årets Båtting, som hålls 6 mars på Stockholmsmässan i samband med Allt för Sjön. Båtlivet är en av Sveriges största folkrörelser med över två miljoner utövare i fler än en miljon fritidsbåtar. Utvecklingen mot fler, större och snabbare båtar ger oss nya möjligheter att snabbt och behändigt ta oss ut i våra skärgårdar. Men det betyder också trängre trafik, större skillnader i hastighet och fler beslutssituationer.

Moderna navigationshjälpmedel har gjort det möjligt att uppsöka ytterskärgårdar som tidigare ansågs som svårnavigerade.

Trots denna utveckling har antalet olyckor till sjöss minskat. Under 70-talet omkom i medeltal ett 100-tal personer per år jämfört med dagens dryga 20 omkomna.

Men kan vi göra mer för att göra tillvaron på sjön ännu säkrare?

Under Båttinget kommer Transportstyrelsen att redovisa statistik och orsakerna till de båtolyckor som skett. Vi kommer också få höra hur Sjöfartsverket hela tiden arbetar för att förbättra sjöräddning, sjökort och farleder, hur sjöräddningscentralen Sweden Rescue arbetar, vilka resurser Kustbevakningen och Sjöräddningssällskapet har att ta till för att undsätta båtflottan när det är sjönöd.

Vad har Riksdagens fritidsbåtnätverk på sin agenda? Det är några av programpunkterna.

Dessutom delas årets pris ut för MiljöbästaBåt.

Båttinget, som arrangeras av Svenska Båtunionen och SweBoat i samarbete med båtmässan Allt för sjön återkommer varje år och kan beskrivas som en båtlivets riksdag. Inbjudna är företrädare för regering, riksdag, kommuner, myndigheter och representanter för båtlivets egna organisationer och branscher.

Kommentarer

Olof Malmlöf 13:41:11 2013-02-19

Underligt tema. Man skall sträva efter säkerhet men med proportinerna i behåll är det ju redan oerhört tryggt att vistas på sjön. En bransch i gungning borde fokusera på de faktorer som hittills bidragit till det minskade intresset. Konkurrens från resor och andra intressen, höga kostnader, den nya sjöfyllerilagen och annat.

Nisse 09:05:07 2013-02-20

Olof: Vad har du för underlag när du påstår att den nya sjöfyllerilagn bidragit till det minskade intresset? Och hur mäter du att intresset minskat över huvud taget?

Olof Malmlöf 10:38:58 2013-02-20

Branschen har minskat kraftigt (sweboat), turistnäringen i och besöksmönstret i skärgården likaså (visit skärgården m.fl) Detta är ju mätbart. Orsak och verkan. Orsak är inte alltid mätbart men att sjöfyllerilagen har har effekt är solklart. Går kjag till mig själv, min omgivning, handlare jag känner, mackägare jag känner, skärgårdskrogar jag känner säger de alla samma sak. Helt förståeligt då det är en lag som saknar allt stöd i verkligheten och bara känns mästrande för oss. Som om inte båtägare alltid visat omdöme! De som super kommer man inte åt med nolltolerans. Bevisat i så många andra sammanhang.

Nisse 11:24:38 2013-02-20

Olof: Har du några länkar till där dessa mätningar presenteras?

Putte 20:53:12 2013-02-22

Olof, du menar alltså att det är sjöfyllerilagen som har givit mätbara effekter på minskad turism i skärgården, sämre försäljning etc? Det är ju ett scoop! Vore kul att få höra mer om detta.

Jonas 14:19:30 2013-03-06

Jag tror väldigt få väljer att avstå skärgården för att det inte går att dricka alkohol som man vill. Är det dock någon som har den inställningen är jag tacksam om dom håller sig borta. Överhuvudtaget är blir samtalet om alkohol på sjön absurd när Båtunionen driver frågan om att man skall få dricka alkohol och köra båt.

Jag har svårt att ta något sjösäkerhetsarbete på allvar från Båtunionen efter detta. På vår båtklubb i Skåne överväger vi att lämna Båtunionen, då det uppenbarligen är helt fel fokus.

Göran Gabrielsson 18:58:36 2013-05-09

Jonas, lagen slår så olika.., i Skåne har ni inte direkt nån Skärgård och drabbas inte på samma sätt. -Det är inget ändamål för folk att köra båt med viss alkoholhalt i kroppen, men inget visar på några mätbart förhjöda risker i lägre promillenivåer. -Min båtklubbs medlemmer i Söderhamn har drabbats mycket hårt då det sociala nätverket ute bland öarna har saboterats p g a lagen. Kan man inte ta sig från och till skäret man bor på med annat än privat båt säger det sig självt att inskränkingen bir vansinnigt mycket större än på fastlandet, där finns alternativ -man kan gå, cykla, ta taxi -buss i sin omnejd… – På min båtklubbs hemsida ligger till och med länk till SBU-kravet till regreingen på utvärderingen, så där är man djupt tacksam för att SBU driver på för att få bort detta vansinne till lag, klubben sajt : www.stenobatklubb.se / Läs även på www.batfolket.se / SweBoat har också tillskrivit regeringen: Stocholm i februari 2013

Begäran om en översyn av alkohollagen till sjöss

2010 infördes en ny lag som behandlar sjöfylleri med en ny promillegräns hämtad från fordonstrafiken på land. Lagen gav också ytterligare kontrollbemyndigande till Kustbevakning och Sjöpolis att utföra alkoholkontroll av båtägare till sjöss.

Syftet med lagen var att ytterligare minska antalet skadade och dödade i båtlivet.

Lagen har nu haft laga kraft i tre båtsäsonger och Sweboat önskar nu att lagen utvärderas och ses över för att se om den uppfyller sitt ursprungliga syfte. Vi begär därför en opartisk utvärdering som tar hänsyn till samhällskostnader och dokumenterad olycksfallsutveckling.

Uppgifter från Kustbevakningen och Sjöpolisen visar att ett antal båtägare har lagförts för sjöfylleri enligt den nya promillegränsen. Sjöpolisen och Kustbevakningen har också under de tre båtsäsonger som den nya lagen gett dem behörighet, utfört långt många fler nykterhetskontroller på sjön än tidigare år.

Transportsstyrelsens egen statistik har under dessa tre säsonger inte visat att antalet döda eller skadade i båtlivet minskat pga införandet av den nya sjöfyllerilagen. De som dör eller skadas på sjön och som har alkohol i kroppen har över 1.0 promille, vilket var det tidigare gränsvärdet.

Sweboat anser därför att den nuvarande sjöfyllerilagen har fått ett annat syfte än det ursprungliga. Istället har resultatet av lagen bara blivit att fler människor blivit lagförda och dömda för ett brott som inom ett internationellt sjörättsperspektiv är tillåtet.

Vi anser att det enda påvisbara resultatet av lagens införande är att vanliga människor blivit brottslingar utan att färre människor dödats eller skadats. Vi kan också konstatera att intresset för att köpa, äga och använda sin båt har minskat, vilket drabbar en redan hårt prövad bransch. Därför bör lagen återgå till det gamla gränsvärdet eller ändras till internationell praxis.

Med vänliga hälsningar

Mats Eriksson
VD, Sweboat, Båtbranschens Riksförbund

Ola Ljungberg 21:43:55 2013-05-09

Mina herrar. Låt oss ställa oss frågan, hur stort är problemet som ska lösas med denna världsunika lag som är sjösäkerhetsmässigt kontraproduktiv.? Just det, det är inte ens mätbart och därför skriver Jonas att på vår båtklubb i Skåne överväger vi att lämna. Ja, så kan man ju lösa problemet. men leder det till ökad sjösäkerhet? Behövs det mer ökad sjösäkerhet. ? Vi tillhör idag redan världens säkraste sjönation. Olyckorna är på så oerhört låg nivå att det barnsligt at få ner dem med. Då förbjuda att ens vistas 50 meter från vattnet! Nej, låt oss använda våra knappa resurser där de gör nytta, eller spara dem. Resursbrist läser vi dagligen och inte ska vi väl använda våra knappa resurser på alkoholpolitik genom att införa alkoholfria zoner i små steg där det de facto inte finns några olyckor? Om så så handlar det inte längre om sjösäkerhet, utan om moral-predikan.

Sven Spiegelberg 00:36:30 2013-05-10

Jonas, det är typiskt för den här debatten att ni som inte drabbas av lagen är mest possitiva. Jag var på invigningen av nya Svartsö krog här i Stockholms mellanskärgård i kväll och här är man fly förbannad över att fått sina sociala kontakter kriminaliserade utan saklig grund. Det är ovederhäftigt att likställa riskerna med fordons- och båttrafik. Konsekvensen blir som att förbjuda alla att vistas på gator och torg med en öl i kroppen.

Stefan Eriksson 17:12:39 2013-05-17

Vad är problemet? Det är väl självklart att den som är skeppare/ kör båten inte dricker alkohol det är väl bara att ha samma rutin som med bilkörning, den som kör dricker inte och så turas man om. Man kan äta gott och ha trevligt ändå.