7 februari, 2013

Automatiskt segelvingsystem

På Båtmässan i Göteborg visas bland mycket annat ett automatiskt segelvingsystem. Det finns i Svenskt Marintekniskt Forums monter. Det är DellenCat som tillsammans med engelsmannen Peter Worsley har utvecklat ett vingsystem för små och stora fritidssegelbåtar, både en- och flerkölade. Det kallas därför Dellenwing.

– Vi vill att fler ska segla och oftare, säger Jan-Åke Malmqvist, en av ägarna till DellenCat.

– Många upplever att segling är svårt och omständligt, obekvämt och lite farligt. Och att det kräver många i besättningen. Med detta system gör du loss båten, ställer “gasreglaget” i “framåt” och styr båten dit du vill. Du kan segla ensam. Segelvingen med hjälp av stjärtvingen och det automatiska, helt mekaniska styrsystemet ser till att stora vingen alltid ställer in sig med rätt vinkel i förhållande till aktuell vindriktning varje sekund för att ge båten maximal kraft framåt. Om det går för fort minskar man bara på “gasen”.

– Vi har provkört systemet på en 6 meters enkölad segelbåt i Hudiksvall. Den upplevelse jag fick efter provseglingen var att så här vill jag segla i fortsättningen. Seglingen var så mjuk och följsam och effektiv även vid liten vind. Inget onödigt krängande vid slag och snabba vindkantringar. Vingsystemet ställer lungt om sej till ny vindriktning och man kan bara njuta av seglingen. Man har hela tiden optimal vinkel mot vinden på stora vingen, ca 7 grader, oberoende från vilket håll vinden kommer.

Vingen är en symmetrisk flygplansvingprofil NACA 0018. En flygplansvinge är ofta osymmetrisk för att optimera för lyft uppåt, men en vertikal vinge för båt ska kunna hantera vind både från styrbord och babord, därför är den symmetrisk i tvärsnittet. En sådan vinge är effektivare än ett vanligt segel. Det betyder att man kan minska vingarean jämfört med motsvarande segelarea. Många flygplan har idag även en uppvikt kant längst ut på vingarna, en så kallat wing tip eller wing let som minskar virvelbildningar som uppstår där vingen slutar och som bromsar. Eftersom en vertikal segelvinge arbetar från båda sidor har den här uppfinningen wing lets i form av ett T och designade som små sjöfågelvingar.

Själva vingen är tillverkad av foamprofiler uppstagade med tunna ribbor av acetylerat trä som är indränkt i epoxy. Profilerna är uppträdda på två lättbalkar även dessa tillverkade av foam och tumma ribbor av modifierat trä och konstruktionen är förstärkt på vissa ställen med glasfiber. Det innebär att vingen ej innehåller någon metall eller annat som är elektriskt ledande, vilket ger en ökad säkerhet mot blixtnerslag jämfört med en vanlig metallmast.

– Jag tror att detta vingsystem kommer att möjliggöra att nya typer av segelbåtar kommer att och byggas där även styrman kan sitta inne i båten och slipper stå i regnet och frysa. Det är ju bara ett “gasreglage” för att reglera segelvingen som behövs, sedan är det bara att styra med roder.

– Under båtmässan i Göteborg finns vi i SMTF:s monter och under de två första dagarna hade jag ett hundratal intresserade besökare inne i montern som ville veta mer om vårt vingsystem.

– Många kan mycket om vingar efter senaste America’s Cup. Vad som skiljer den mot vår vinge är att vårt vingsystem kan rotera 360 grader och har ett automatiskt styrsystem som ställer in den stora vingen optimalt hela tiden. Och det utan datorer och elström. Det är ett helt mekaniskt och mycket robust system. Man får ofta frågan om hur man revar denna vinge. Svaret är att det gör man inte. Vid bryggan eller när man ankrat upp så ställer man bara reglaget i “neutral”. Stjärtvingen står då längs med den stora vingen och hela vingsystemet ställer upp sej mot vinden som en vindflöjel. Och efetrsom allt är strömlingeformat är det mycket små krafter som verkar på båten då, ungefär som på en vanlig mast med revat segel. Man ska bara se till att det finns plats så att allt kan rotera 360 grader runt.

– Vi hade en båt med detta vingsystem i storm vid bryggan i höstas med medvetet veka infästningar med det hände inget.

Info: www.dellencat.se

Kommentarer

JT Danielsson 11:47:04 2013-07-20

Jag har egentligen bara seglat ett par gånger, men älskar sjön och att ta mej fram så tyst som möjligt. Motorbåtar har inte den charmen, men är ofta lätta att köra. Med DellenWing har DellenCat en ypperlig kompromiss. Nej, egentligen inte en kompromiss, utan en helt självklar, optimal lösning. GRATTIS!

Sedan några år har jag själv skrivit ner och samlat idéer om fossilfri, tyst framfart på vatten i FB-gruppen OPTiBÅT". Katamaraner är mest intressanta. Välkommen med tips, bilder och kommentarer! http://korta.nu/OPTiBÅT.