4 februari, 2013

Premiär för världens första gasdrivna utombordare

LEHR Scandinavia AB lanserar och premiärvisar världens första gasdrivna utombordare i Skandinavien, som första region utanför USA, på Båtmässan i Göteborg den 2-10 februari 2013. Med gas som energikälla blir LEHR ett effektivt, rent och miljövänligt alternativ på den marina motormarknaden.

LEHR utombordare är en 4-takts motor som fungerar som en vanlig utombordare men har istället gas (gasol) som energikälla vilket gör den, förutom kraftfull och lättstartad, ren och miljövänlig. Enligt Naturvårdsverket försvinner mellan 20-30% av bensinen ut med avgaserna på en vanlig utombordare, på en utombordare från LEHR är siffran 0%.

LEHR Inc., grundat 2004, är det amerikanska marin- och teknikföretaget som genom sitt nytänkande och sin strävan efter en renare planet, har tagit fram en miljövänlig förbränningsteknik av vanlig gasol. En teknik som flerfaldigt belönats för sin innovation och miljölättnader. Vid introduktionen av första modellen på 2,5 hk år 2012 tog LEHR Inc. USA med storm och redan under de 8 första månaderna hade man erövrat över 30% av marknadssegmentet.

– Med sin unika patenterade teknik är det helt rätt i tiden, bland annat med tanke på diskussioner om miljöförstörande 2-taktsmotorer, att äntligen kunna erbjuda ett grönare alternativ för ett renare vatten i vårt aktiva båtliv, säger Kjell Hansson, partner och medgrundare till LEHR Scandinavia AB som nu lanserar LEHRs produkter i Skandinavien.

LEHR gasdrivna utombordare finns i tre modeller: LP2.5 (2,5 hk ), LP5.0 (5 hk) och LP9.9 (9,9 hk).
De två mindre modellerna har en unik snabbkoppling som gör det enkelt att vrida fast en LP05-flaska med gasol (engångsflaska) för att sedan starta och börja köra. Man kan också lätt koppla till en vanlig gasolflaska som PC5, PC10 för längre körsträckor.

Tack vare att LEHR utombordare använder gasol är de ett miljöriktigt alternativ som på ett kostnadseffektivt sätt att minskar utsläpp och passar därmed stora som små båtmänniskor som gillar en startprocedur i all sin enkelhet och samtidigt vill förbättra den marina miljön i världen.

– Med ett inköpspris endast några procent över konkurrenterna, samt en bränsleekonomi jämställd med bensin och klart understigande alkylatbensin, bör den attrahera alla konsumenter som vill ha ett rent samvete, avslutar Kjell Hansson, med en göteborgsk glimt i ögat.