22 januari, 2013

Ryds vinnare i ”Powerboat of the Year Awards”

Svenska Ryds Båtar vann ett prestigefyllt pris i ”Powerboat of the Year Awards” med nya Future Line (bilden) som hade premiär på Båtmässan i Göteborg 2012. Vinnarna offentliggjordes i helgen på båtmässan i Düsseldorf. Det blev storslam för norska Marex, som fick pris för Marex 320 America’s Cup. Tidigare har även Marex 370 America’s Cup belönats.

Bakom ”Powerboat of the Year Awards” står sju stycken europeiska båttidningar. Den enda representanten från Norden är norska Båtliv, som har en representant i juryn. Varken Sverige eller Finland har någon medlem i juryn.

Utmärkelsen delas ut i fem olika klasser. Vinnarna i dessa blev enligt följande:
Upp till 25 fot: Ryds 528 Dual.
Upp till 35 fot: Marex 320 AC.
Upp till 45 fot: Bavaria Virtess 420.
Över 45 fot: Goldfish 50 Ocean.
Deplacementsbåtar: Garcia GT 45.

25 båtar hade nominerats till status ”Powerboat of the year” den här gången. Flera av de belönade båtarna kan ses på de svenska båtmässorna senare i vår. Marex, Ryds och Goldfish finns med redan på Båtmässan i Göteborg, som öppnar 2 februari. Inte minst den gigantiska norska båten Goldfish 50 Ocean blir en intressant bekantskap för publiken där.

Båtliv provkörde nya Ryds Future Line för knappt ett år sedan. Då skrev vi så här om en av modellerna:

Med Future Line tar Ryds ett rejält avstamp mot framtiden. Den svenska båtbyggaren satsar på en helt ny båtserie som ska lyfta försäljningen. Samtidigt är det en miljösmart båt med många goda kvaliteter.

Vi fick några körintryck vid en snabb tur i Hanöbukten i början av mars. Vi konstaterar att Ryds F528 Sport är en ovanligt lyckad styrpulpetbåt. F528 Sport ligger fint och högt i vattnet, vilket ger en trygg och säker känsla. Den har höga fribord, går torrt i sjön, känns rymlig och den går väldigt tyst i sjön. Det sistnämnda förklaras främst av byggmetoden och designen.

Ryds Future Line är till 100 procent byggd med vakuuminjicering, vilket ingen annan skandinavisk tillverkare i den här klassen har lyckats med tidigare. Detta är intressant i sig eftersom vakuuminjicering (plasten sugs in under vakuumtryck) gör att både arbetsmiljön och utsläppen vid tillverkningen blir extremt låga jämfört med traditionell tillverkning. Dessutom kan toleranserna hållas låga och båten fogas samman på ett bra sätt utan fyllnadsmassa och extra lim.

Tyst gång i sjön
En båt som byggs på rätt sätt med vakuum får därmed en tyst och fin gång i sjön. I Ryds fall blir detta extra tydligt eftersom balksystemet med stringers och förstärkningar är integrerade i skrovet direkt. Vid vår provtur märkte vi inget gnissel av delar som rör sig mot varandra, något som annars är ganska vanligt.

Vi körde Ryds F528 med en Mercury 60 hk fyrtaktsmotor med en 14 tums aluminiumpropeller. Detta är ett budgetval för att hålla priset nere, men båten planade upp utan protester med två män på akterbänken.

Toppfarten är drygt 31 knop medan marschfarten ligger på lite över 20 knop. Anmärkningsvärt är att bränsleförbrukningen – enligt båtens eget instrument – inte någon gång gick över 0,5 liter per Nm.

Med en 90 hk motor stiger toppfarten till cirka 40 knop. Det ger ett annat klipp i båten, men bränsleförbrukningen håller sig fortfarande under 0,6 l/Nm i marschfart.

Byggd i moduler
Inredningen i båten är effektiv och ganska sparsmakad. Eftersom F528 är moduluppbyggd är det båtägaren själv som bestämmer hur inredningen disponeras.

I vår båt fanns en stor styrpulpet med ett stuvutrymme tillräckligt stort för ett barnvagnsunderrede samt en kyl (inbyggt 12V-uttag finns).

Även körställningen är bra, trots att det bara är en enkel akterbänk med ett räcke mot den stora badbryggan. Höjden på räcket är anpassad för ”normala” ryggar och ger ett bra stöd.

Sammanfattningsvis är Ryds Future Line en vinnande båt för framtiden. Övriga tillverkare måste också gå över till miljövänligare tillverkning, vilket i Ryds fall har gett en bättre båt totalt sett.

Ryds Future Line utsågs till MiljöBästaBåt av SBU:s miljökommitté på Allt för sjön i mars.

Fakta Ryds Future Line F528
Varvtal, rpm Knop Bränsle lit/h
5850 31,5 18,3
5000 27 15,0
4500 22 11,0
4000 18 9,2
3500 14 8,0

Fakta Ryds 528
Längd: 5,51 m
Bredd: 2,18 m
Fribord: 0,9 m
Vikt: 540 kg
Bränsletank: 22 liter lös tank
Pris: 187 500 kr med 60 hk fyrtaktsmotor