4 januari, 2013

26 meters Wim van der Valk med Volvo Penta IPS-1200

Continental Yachts har skrivit kontrakt för att bygga en ny 26 meters Continental III från Wim van der Valk shipyard i Nederländerna. Båtmodellen är nya Continental III 26.00 RPH Aluminum/IPS – Flybridge. För motoriseringen står Volvo Penta med en trippelinstallation av IPS-1200, som ska ge en toppfart på 25 knop.

Det är företagets ryska representant i Sankt Petersburg, Triumph Yachts, som har tecknat ordern. Wim van der Valk är en av Nederländernas främsta yachtbyggare och företaget är känt för hög kvalitet i varje detalj. Bland kunderna finns internationella yachtköpare med stora plånböcker. Under senare år har Ryssland blivit en allt viktigare marknad för varvet.

Den nya Continental III 26.00 RPH Aluminum/IPS – Flybridge, som hittills endast finns som ritning, har utvecklats i nära samarbete med kunden. Designen har gjorts i nära samarbete med ett team från Guido de Groot design.

Continental III 26.00 RPH utrustas med Volvo Penta Triple IPS-1200 framdrivningssystem. Denna installation ger inte bara goda prestanda utan också egenskaper som låg ljudnivå, bättre räckvidd tack vare betydligt lägre bränsleförbrukning än motsvarande installationer och mer plats i båten eftersom bränsletankarna kan göras mindre.

Båten får även Seakeeper M26000 gyrostabiliseringssystem, mörkerseende kamera, ett integrerat system för att tvätta båten och ett FOHHN audiosystem.

Leveransen ska ske i augusti eller september 2013. Serien med Continental III finns I storlekar på 26, 28 och 30 meter.
Lars-Åke Redéen

Tekniska specifikationer:
Längd: 26.00m (85ft 3.62in)
Bredd: 6.25m (20ft 6.06in )
Djupgående: 1.65m (5ft 4.96in)
Bränsletankar: 13000l | 3434 gal
Vattentankar: 2500l | 660 gal
Hålltankar: 1000l | 264 gal
Motorer: 3 x Volvo Penta IPS-1200 D13-900 (fart cirka 25 knop)
Info: www.wimvandervalk.com