26 oktober, 2012

Tvåtaktsmotorn kan bli ”rumsren”

Det finns minst 200 000 tvåtaktsbåtmotorer i drift i Sverige där problemet är att en stor mängd kolväten ger utsläpp i vatten och luft. Transportstyrelsens alternativ till totalförbud för de äldre tvåtaktsmotorerna skulle kunna vara att ställa krav på att de drivs med alkylatbensin, vilket det fortfarande är ytterst få båtägare som använder på grund av att det är dyrt och otillgängligt. Dessutom kvarstår problemet med olja som smörjmedel.

Pressmeddelande:

En lösning som däremot gynnar såväl miljön som konsumenten, är Triboron som under ett stort antal år utvecklat ett smörjmedel som fungerar lika bra med alkylatbensin som med vanlig bensin.

Om man tittar på smörjmedlets uppgift i en motor, ser man att det finns ett stort antal oljor som lovar att tillgodose dessa krav. De finns certifierade i BIA/NMMA TCW-3 kraven, men bör inte ses som optimala riktmärken.
Triboron har gått flera steg längre, vilket gör att en tvåtaktsmotor nu kan få avgasvärden i klass med fyrtaktsmotorn. Dessutom är smörjförmågan oöverträffad både för luft- och vattenkylda motorer, vilket också ger mer effekt.

Smörjmedel har alltid varit synonymt med olja i någon form, Triboron använder en helt ny formula i två varianter, där inga justeringar behöver göras på motorerna:

– Triboron koncentrat – tillsätts endast 50 % av tillverkarens rekommendation i bensinen.
– Oil-injection – en produkt som har alla fördelarna och kan användas direkt i motorns oljetank.

Detta betyder en reducering av oljemängden med 90% där resultatet blir en bättre förbränning, renare avgaser och en helt rökfri motor! Triboron har testats noga och används redan i mellan 900-1000 båtar med tvåtaktsmotorer som verifierar uppgifterna.

Inte minst i sommarens båttävlingar har resultaten visat sig genom att båtar med Triboron vunnit ett flertal gånger där både bättre prestanda, miljö och rekord uppnåtts.

Info: www.teamwesterlundracing.se