17 augusti, 2012

Hett svar på debatt om 0,2 promille

Svenska Båtunionens ordförande, Bengt Gärde, och imitatören Göran Gabrielsson går i en debattartikel i Svenska Dagbladet och försvarar sin åsikt om den nya lagen om 0,2 promille på sjön.

Här är artikeln in extenson:

Angående IOGT- NTO`s synpunkter på artikeln om 0,2 promillekravet på sjön.

Efter SvD-artikeln har myndigheter och organisationer tyvärr återigen presenterat onyan-serade fakta, inte minst vad gäller omkomna på sjön. Allt klumpas ihop i media så att den breda allmänheten dessvärre får en skev bild av riskerna med sjöliv. Den sanna bilden är att den typ av sjötrafikolyckor nya lagen avsåg komma tillrätta med, det vill säga med skeppare av båtar ”10 m / 15 knop”- med under en promille – alltid varit försumbara. Det visar den forskning som är gjord av professorn i sjörätt, Hugo Tiberg. Av det totala antalet döda, 40 st, i fritidsbåtolyckor 2011 som presenterats av Transportstyrelsen(en majoritet av dessa hade alkohol i blodet), så torde erfarenhetsmässigt så gott som alla olyckor härröra till dom båttyper 0,2-promillekravet inte omfattar, samt till olyckstyper som lagen ej avsåg stävja (kajakolyckor o s v). Varje år företas ca 10 miljoner fritidsbåtresor(dock på nedåtgående på grund av lagen). Detta ger alkoholproblematiken på sjön i sin helhet en storleksordning av 0,000003%. Det är alltid oerhört tragiskt med dödsfall, men siffran visar ändå att sjö- och båtliv är säkert.

Utan vettig anledning har den unika friheten till sjöss inskränkts. Det egna ansvaret fick förr gälla när förflyttning skedde i sjölandskapet även efter visst begränsat alkoholintag. Båten har tillåtits vara ”bron” mellan öar. Fastlandslivet ger numera större rörelsefrihet än livet till sjöss. Att fortsätta till fots på en fjärd är ju svårt, liksom att ta cykel. En ensam person med 0,2 promille i blodet kan helt enkelt inte själv på egen hand förflytta sig. Så ser det generella sjöscenariot ut idag. Det säger lite om missförståndet i jämförelsen mellan bilens praktiska betydelse på land och båtens betydelse i sjön.

SvD artikeln var en debattartikel med förhoppning om att få en sakdiskussion om lagens behov och nytta för sjösäkerheten i Sverige. En så pass hård begränsande lagstiftning/åtgärd för det rörliga båtlivet och för de som bor i våra kustnära områden måste stå i rimlig proportion till den inskränkning som sker och vad som kan uppnås. När det nu visats att lagen inte fyller sitt grundliggande syfte och att den största delen av båtlivet ändå inte omfattas borde våra makthavare ha så pass mycket civilkurage att vilja deltaga i en seriös och saklig diskussion om frågan och utifrån det göra nödvändiga förändringar i lagen.

Svenska Båtunion kräver att lagen skrivs om, då 0,2-promillekravet så olyckligt drabbat många av SBU:s 170 000 båtägare/medlemmar och dess familjer. Efter lagskärpningen sade Svenska Livräddnings- sällskapets Anders Wernesten att krav på flytväst hade varit mer rätt ända att börja i. Till TT sa han: ”Det hade varit betydligt effektivare. Om du är full och ramlar över bord flyter du i alla fall.” Så IOGT- NTO och andra, vi vill också bekämpa fylla till sjöss, men 0,2-promillekravet är att gå för långt. Omotiverat saboterar det, krånglar till och begränsar båt- och skärgårdslivet för människor. 0,2-promillekravet leder fel, och är helt enkelt lösningen på ett påhittat problem.

Bengt Gärde, ordf SBU – Svenska Båtunionen.

Göran Gabrielsson, imitatör och satiriker.

Kommentarer

robbe 16:41:35 2012-08-17

varför måste man dricka till sjöss det är en tanke som är förjävlig och inte ens bör få något utrymme särkilt inte av folk som annser sig representera det seriösa båtlivet

12:40:17 2012-08-19

För att det kan vara trevligt att dricka nått annat än vatten när man ska på middag hos grannen tex…

Erik 09:54:42 2012-08-21

Duger det att dricka t.ex. en öl med 3.5 i stället för starköl? Är det mängden och styrkan på drickan som är så viktig?

Jim Huzell 10:00:25 2012-08-22

Det är var och ens personliga val vad man vill dricka så länge det inte skadar någon annan. det är kärnfrågan. Lagen behövdes inte och den har heller inte tillkommit i sjösäkerhetssyfte utan är en populistisk tyckar och morallag. Forskning, statistik, rättsfall och annan empiri visar att inga olyckor inträffar under en promille. Upp till 0.4 promille går det inte ens att mäta någon inverkan på hur man framför en bil eller flygplan! (ja jag har mängder av källor som stödjer det jag skriver). Båtfolk är fullt kapabla att hantera detta under ansvar och den gamla lagen var fullt tillräcklig. Inte minst om samma resurser satts in då på att övervaka som det nu är!

Jim Huzell 10:01:23 2012-08-22

Fakta finns på vår hemsida och vår vitbok. www.båtfolket.se

Nisse 22:07:30 2012-08-22

Jim: Folk dör även nyktra i samband med båtar, så ditt påstående om att det inte inträffar några olyckor med personer som har mindre än en promille är uppenbart falskt.

Jim Huzell 00:51:44 2012-08-23

Ursäkta. Givetvis menar jag olyckor som kan relateras till just alkoholen. Skriver snabbt ibland …

Nisse 06:53:29 2012-08-23

Jim: Hur vet du det?

Jim Huzell 19:28:19 2012-08-23

Genom den statistik och empiri som finns. Bl.a har sjörättsinstitutet med Professor Hugo Tiberg gått igenom alla sjöolyckor som lett till domar de senaste 20 åren. Av 400 med alkohol inblandat hade 398 över eller långt över 1 promille. Mer fakta finns på www.båtfolket.se

Nisse 00:01:46 2012-08-26

Men det är väl självklart att de olyckor som lett till domar ofta har haft vad som då var över nivån för grovt sjöfylleri. Annars så hade de inte gått till domstol. Det finns ingen statistik över huvud taget om nykterheten i allmänhet hos förare vid båtolyckor, eftersom ingen samlat in den. Så jag kan inte se någon grund för ditt påstående.