21 mars, 2013

Världens första bunkerfartyg för LNG döpt i Stockholm

Världens första bunkerfartyg för LNG (flytande naturgas) döptes igår av Helena Bonnier, styrelseordförande i Stockholms Hamnar under närvaro av bland andra infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd vid en traditionsenlig dopceremoni i Stockholm.

– Våren 2012 beslutade regeringen att stödja det som då var en TEN-T ansökan om ett LNG

bunkerfartyg. Ett år senare är fartyget döpt och kan bli ytterligare en komponent för en konkurrenskraftig sjöfart med kvalitet, säkerhet och en tydlig miljöprofil, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

LNG-bunkerfartyget Seagas är det första i sitt slag i hela världen, och är klassat enligt samma regler som gäller för oceangående LNG-tankers. Bunkerfartyget kommer dagligen att leverera mellan 60-70 ton LNG till Viking Lines nya kryssningsfartyg M/S Viking Grace när fartyget ligger förtöjt vid Stadsgården i Stockholm. Bunkringsprocessen tar knappt en timme och sker från fartyg till fartyg via ett helt nytt sätt att bunkra drivmedel. Seagas är stationerad vid Loudden i Stockholm.

– LNG innebär stora miljömässiga vinster i jämförelse med traditionellt maritimt bränsle. Det är glädjande att vi tack vare LNG-terminalen i Nynäshamn och vårt specialbyggda bunkerfartyg Seagas kan bidra till den infrastrukturlösning som gör det möjligt för M/S Viking Grace att bunkra LNG från fartyg till fartyg i Stockholms hamn, säger Jan Bäckvall, VD AGA AB.

Om LNG

Naturgas är en brännbar blandning av gasformiga kolväten. Naturgasen är färglös, gift- och luktfri – och är lättare än luft. Huvudbeståndsdelen, cirka 90 procent, i den kemiska sammansättningen är metan. När naturgas kyls ner till -162 grader övergår den från gas till vätska och volymen minskar cirka 600 gånger. Detta gör att man kan frakta mer energi per volymenhet jämfört med om man hade fraktat naturgasen i gasform. Vätskan kan sedan förångas och användas som naturgas.

LNG ger stora miljöfördelar jämfört med traditionellt maritimt bränsle; koldioxidutsläppen minskar med 20 – 30 procent, utsläppen av svavel och skadliga partiklar försvinner helt och utsläppen av kväveoxider blir markant lägre.

LNG-terminalen i Nynäshamn

Naturgasen som används som drivmedel för M/S Viking Grace kommer från AGA:s LNG-terminal i Nynäshamn. Terminalen, som är Östersjöns första och tillika Sveriges största terminal för flytande naturgas, togs i drift för snart två år sedan och har en lagringskapacitet på 20 000 m3. LNG-terminalen är mellanlagring för den flytande naturgasen som fraktas vidare ut till kunderna med tankbil eller via rörledning.