29 augusti, 2012

M/S Viking Grace – miljöpionjär i kryssningsbranschen

Viking Lines nya fartyg som levereras i januari 2013 blir en milstolpe ur miljösynpunkt. M/S Viking Grace har redan uppmärksammats globalt genom att hon blir världens första större passagerarfartyg som drivs med flytande naturgas (Liquefied Natural Gas, LNG). Detta är det renaste fossila bränsle som finns i dag och ger stora miljövinster.

Viking Line har målmedvetet planerat bygget av Viking Grace så att bästa teknik har kunnat användas i syfte att uppnå en renare miljö enligt principen om hållbar utveckling. Inom samtliga områden har optimala miljölösningar eftersträvats.

Hydrodynamiskt skrov minimerar svall
Fartyget har en hydrodynamiskt optimerad skrovform och högeffektiv framdrivningsteknik som sparar energi. Stort utvecklingsarbete ligger bakom skrovets utformning för att minimera svallvågor.

I den dagliga ombordverksamheten är återvinning och resursoptimering ledorden.

– Havsmiljön i våra skärgårdar är lika bedårande för semestrande familjer som den alltid varit, men vi har insett att vi bör ta ett större ansvar för miljön. Miljöriskerna och hoten som berör Östersjön som ett innanhav är välkända bland dagens resenärer. Kunderna har rätt att kräva att det vi gör är mer hållbart i det långa perspektivet. Vi är mycket glada över att kunna erbjuda kunderna ett miljövänligare alternativ i trafiken mellan Finland och Sverige, säger sjökapten Henrik Grönvik, befälhavare på M/S Viking Grace.

Viking Grace byggs enligt Hong Kong International Convention for the Safe and Environmentally Sound Recycling of Ships 2009 som övervakas av klassificeringssällskapet Lloyds Register. Konventionens regler omfattar ett fartygs hela livscykel samt hanteringen vid återvinningsanläggningarna av framför allt farliga material och ämnen.

LNG reducerar utsläpp radikalt
LNG, Liquefied Natural Gas, som bränsle är världsunikt för ett passagerarfartyg av Viking Graces storlek. Naturgasen ger väsentligt mindre skadliga utsläpp. Kväveutsläppen och partiklar reduceras med 85 procent och växthusgaserna med 15 procent. Svavel är praktiskt taget noll. LNG förvaras i lågtryckstankar som är dubbelmantlade samt placerade utomhus i aktern. Dessa tankas av ett LNG supply-fartyg. Naturgasen levereras nedkyld till minus 162 grader i flytande form, varvid den i volym upptar 600 gånger mindre utrymme jämfört med i gasform. Naturgas är lättare än luft och vid ett eventuellt läckage utomhus ventileras den automatiskt bort. Gasrören är dubbelmantlade, vilket betyder att ingen gas släpps ut i maskinrum vid ett eventuellt läckage.

Miljön hög prioritet ombord
Tack vare de senaste tekniska och operativa lösningarna har miljöaspekten kunnat prioriteras för att ge såväl miljö- som kostnadsbesparingar. Arbetet med att optimera resurserna sker inom alla avdelningar på Viking Grace.

Här kan nämnas:
• Energiförbrukningen som minimerar utsläpp i luften
• Vattenförbrukningen i syfte att minimera avfallsvattenmängden
• Avfallshanteringen för att minimera mängden avfall samt återanvända eller sortera avfall
• Användningen av kemikalier för att minska antalet produkter i möjligaste mån använda rätt dosering (miljövänliga alternativ prioriteras)
• Undvikandet av engångsprodukter eller sådana med kort livslängd

Liksom på Viking Lines övriga fartyg pumpas allt avfallsvatten i land. Giftfria bottenfärger används vid målning och skroven rengörs manuellt flera gånger per år av dykare. Specialdesignade sopstationer med sorteringsfack finns placerade i trapphusen i anslutning till hyttavdelningarna. Personalens arbetskläder samt en del artiklar, till exempelvis hytterna, är framtagna av företaget Touch-Point Oy, ett företag som arbetar för hållbar utveckling.

Miljöhänsyn i restaurang och kök
I restaurangerna används inte engångskärl och man minimerar användningen av engångsförpackningar. Mjölk serveras i kannor, socker i ströare och så vidare. Glas, kartong, plast, metall, aluminium, matavfall och kontorspapper sorteras. I stället för att servera vatten på flaska används eget kolsyrat och filtrerat vatten i flaskor som återvinns.

Kökens utrustning övervakas och styrs av ett ”Galley Energy Management-system”, vilket bidrar till en energibesparing på omkring 20 procent jämfört med konventionell utrustning. Viking Grace är första fartyget i världen att utnyttja detta system. Närproducerad mat prioriteras då menyerna planeras. Vid upphandling av livsmedel eftersträvas så lite emballage som möjligt. Matavfallet separeras och tas i land för att bli biogas och jord. Använd friteringsolja tas tillvara för återvinning.

Fartygets hotell-, spa- och konferensverksamhet
Städningsrutinerna är en omfattande verksamhet ombord. I städpersonalens instruktioner framgår att inte bara användning av kemikalier och vatten utan även av belysning och luftkonditionering ska ske på ett miljöekonomiskt sätt. Städning med ångmaskin sparar såväl vatten som tvättmedel.

I hytterna finns vattensparande duschar och kranar, toaletterna är vattensnåla och samtliga urinoarer är vattenlösa. Hytterna är försedda med Philips TV-apparater tillverkade enligt EcoDesignprincip (lägre vikt, effektivare förpackning och bättre återvinningsegenskaper).

På konferensavdelningen följs självfallet också företagets allmänna miljöpolicy och man strävar efter att så långt som möjligt använda returmaterial i den konferensutrustning som förbrukas. I spa-avdelningen sker uppvärmningen av bastuaggregat och poolvatten på bästa sätt ur energisynpunkt. Duscharna har vattenbesparande munstycken alternativt vattenbesparande duschar. De produkter som används i spa-avdelningens behandlingar är ekologiska.

Underhållning, AV-teknik och taxfree
Även här gäller att förbrukningen av energi, vatten och kemikalier utnyttjas på miljömässigt bästa sätt. I stället för kryssningsprogram på papper visas detta på IP-TV samt på skärmar. All ljussättning för underhållningen sker med LED-teknik (lysdioder). Elförbrukningen i en LED-strålkastare är en bråkdel av vanlig glödlampas. På taxfreeavdelningen sorteras kartong, plast och papper för att buntas ihop med en balpress. Kylutrustningen är energisnål.