21 juni, 2012

Sjöfartsverket förordar nuvarande brohöjd över Göta Älv

Det pågår diskussioner om en ny Göta älvbro i Göteborg och hur hög den ska vara. Sjöfartsverket vill klargöra sin ståndpunkt, som tar sin utgångspunkt i sjöfartens och industrins intressen. Farleden i Göta älv genom Göteborg är av riksintresse, eftersom den är en viktig sjötransportled för Vänerregionen och hamnarna längs älven. Industrins konkurrenskraft i området är beroende av en effektiv sjöfart.

– Vi håller fast vid samma ståndpunkt, som vi har haft hela tiden. Sjöfarten måste flyta effektivt för industrins skull. Dessutom är Göta älv och Trollhätte kanal en viktig del av fritidsbåtssektorns vattenväg till Vänern och Göta kanal, säger Noomi Eriksson, ekonomidirektör och ansvarig för Sjöfartsverkets infrastrukturplanering.

Därför förordar Sjöfartsverket samma brohöjd som idag, eftersom det medför få broöppningar och därmed minsta möjliga störningar för både sjöfarten, fritidsbåtstrafiken och lokaltrafiken över bron. En lägre brohöjd skulle få negativa konsekvenser för sjötrafiken norrut.

Att värna om en effektiv sjöfart ligger också i linje med EU:s framtida transportmål, där det har slagits fast att inre vattenvägar ska användas i större utsträckning och att 30 procent av vägtransporterna ska flyttas över till andra transportmedel till 2030.

Sjöfartsverket har ansvar för tillgänglighet, framkomlighet och säkerhet i svenska farleder och farvatten. Sjöfartsverket arbetar dessutom för hög transportkvalitet, god miljö, regional utveckling och ett jämställt transportsystem. I Sjöfartsverkets uppdrag ingår att bevaka sjöfartens transportleder och hamnterminaler, inklusive dess anslutningar till landbaserad infrastruktur.