21 januari, 2011

Oklar framtid för säkerhetsbesiktningen

Säkerhetsbesiktningskommitténs uppdrag 2010 var att inventera och gå igenom säkerhetsbesiktningen som produkt. Den skulle också utreda om det finns någon marknad för säkerhetsbesiktningar idag och i sådant fall vad som bör ändras för att återigen få fart på dessa.

– Det finns en hel del säkerhetsbesiktningsmän och förbundsansvariga som undrar vad Säkerhetsbesiktningskommittén har arbetat fram under året. Jag vill först be om ursäkt för att jag inte har hållit dem löpande informerade, säger Philippe Tamwelius, ansvarig för säkerhetsbesiktningen.

– Antalet utförda säkerhetsbesiktningar har gått ned dramatiskt de senaste åren och den negativa trenden fortsätter. Vi kan också konstatera inom de lokala förbunden att antalet förfrågningar har gått ned i antal. Detta är ett trist faktum, men mycket svårt att göra någonting åt.

– Jag trodde att notisen som publicerades på tidningen Båtlivs hemsida i början av sommaren och därefter i tidningen skulle resultera i ett stort antal spontana kommentarer och idéer från säkerhetsbesiktningsmännen, men tyvärr kunde jag konstatera att den endast resulterade i ett mycket litet antal kontakter.

– Flertalet av de få antalet kontakter som jag tog emot tyckte att det var dags att lägga ned säkerhetsbesiktningen helt.

Säkerhetsbesiktningskommittén har under året diskuterat ett antal varianter på en ändrad säkerhetsbesiktning, men kommittén tror inte att det finns någon större framtid för produkten idag.

– Vi ser inte heller att en ändrad säkerhetsbesiktning kommer innebära ett ökat antal förfrågningar. Vi vill givetvis inte lägga ned säkerhetsbesiktningen, men vi ser heller inte någon anledning att lägga ner mer pengar eller resurser på den i och med att marknaden helt enkelt inte verkar ha något behov av den.

– Jag är också lite bekymrad över att det inte verkar finnas någon större entusiasm kvar hos dagens säkerhetsbesiktningsmän. Det var, som sagts ovan, min förhoppning att besiktningsmännen skulle ta spontana kontakter med oss inom kommittén för att bidra med idéer om en ändrad besiktning, men sådana kontakter har tyvärr helt uteblivit.

– Det vi däremot tror på är en omarbetad och mer detaljerad version av den produkt som idag benämns som ”Egen Säkerhetskontroll av fritidsbåt” som togs fram av den tidigare Säkerhetsbesiktningskommittén. För att kunna lyckas med denna omarbetning så kommer vi att behöva all hjälp vi kan få från dels säkerhetsbesiktningsmännen, dels från andra personer som kanske sitter en specifik sakkunskap inom området båtar och säkerhet.

Intresserade kan ta kontakt med Philippe:
philippe.tamwelius@gmail.com
Tel. 073-347 9514

Den som vill ta del av den föreslagna verksamhetsplanen för 2011 hittar denna i programmet för Unionsrådet 2010

Info: www.batunionen.se

Bilden:
Philippe Tamwelius, ansvarig för säkerhetsbesiktningen inom SBU.

Kommentarer

L Blomqvist 09:00:19 2011-01-31

Du behöver inte vara bekymrad om entusiasmen, i vart fall inte hos Blekinges, Skånes eller Smålands båtförbund. Vi hade gemensam träff i höstas och det var bra fart på diskussionerna. Blekinge Båtförbund har tidigare haft årliga sammankomster med besiktningsmännen o kommer även i år ha sådan. Hoppas Vi får något att informera om ifrån SBU:s håll. Mest oroväckande är intresset från SBU:s sida. Inga pengar till att informera besiktningsmännen tolkar jag i Din text ovan men samtidigt saknar Du spontana kontakter från oss. Vi har ju inte ens fått frågan om sådan kontakt. Rätt har Du i att det är många som undrar vad Ni i kommittén hållt på med samtidigt skriver Du att Du ber om ursäkt för att Du inte hållt oss med löpande information, så varför inte börja med det då?SBU:s hemsidas "Nyheter" lyser mestadels gapande tom, nämner det som ett tips. Det med "Egenkontroll" kan säkert vara bra för de som är något tekniska kunniga men alla andra då? Du skriver utveckling men jag tycker det närmast liknar ett smygförsök att avveckla säkerhetsbesiktningen. Detta som varit SBU:s o Svenska Sjö AB:s flaggskepp. Ni förlorar en massa kompetens o erfarenheter när Ni nu arbetar för modellen "Egenkontroll". En följdfråga: Kommer Svenska Sjö AB fortfarande lämna rabatt på självrisken och premien för "Egenkontrollerad" båt. Helt plötsligt blir Vi en väldigt massa besiktningsmän och med ingen samordnad utbildning som vid de tidigare konferenserna med de förbundsansvariga. Phillppe, ta nu o börja informera löpande.