20 juni, 2012

Åtta föreställningar i år av Opera på Ungskär

Opera på Ungskär växer. I år blir det tre operaföreställningar, Stenshamn, Marinmuseet och Hanö samt två konserter på Ungskär. Till detta kommer smygpremiär, offentligt genrep och hamnkonsert samt premiär. Allt det sistnämnda på Stenshamn som även i år är basen för boende och intrimning av den krävande operan ”Trubaduren” av Verdi. Biljettsläpp blir den 26 juni.

Nytt för i år är att smygpremiären blir offentlig med båt från Torhamn den 18 juli.

Årets opera är en mäktig och krävande föreställning. Nytt är att det kommer att bli ett samarbete med delar av Manskörer eftersom det i operan förekommer just manskörer.

Nytt för i år är också att konserten i Karlskrona förläggs till Marinmuseum. En fantastisk inramning för ett succéverk.

– Vad har jag gett mig in i, utbrister Helena Janzén med tanke på den mäktiga utmaningen att sätta upp Verdis ”Trubaduren”.

Artistlistan är klar och är imponerande. Förutom Helena Janzén många av förra årets sångare. Bl a Stockholmsoperans stjärnbaryton Tord Wallström. En orkester av mycket hög klass är också kontrakterade. Samt berömde musikaliske ledaren Mikael Nellborn

Programmet i sommar blir enligt följande:
10 juli en konsert för öborna och en för båtgäster från Karlskrona.
13 juli hamnkonsert i Stenshamn
17 juli Offentligt genrep på Stenshamn på dagen där det är möjligt att använda ordinarie båtturer.
18 juli Smygpremiär på Stenshamn som blir offentlig. Här avgår båt från Torhamn
20 juli Premiär för operan. Båt från Karlskrona kvällstid.
22 juli Föreställning på Marinmuseum Karlskrona
23 juli Föreställning på Hanö i Bygdegården.

Trubaduren (opera)
Trubaduren (italiensk originaltitel Il trovatore) är en opera i fyra akter av Giuseppe Verdi till libretto av Cammarano (och Bardare, då Cammarano dog innan verket blev klart) efter det spanska dramat El trovador av Antonio García Gutiérrez. Uruppförandet var i Rom på Teatro Apollo den 19 januari 1853.
Trubaduren, liksom Don Carlos, har en mycket komplicerad och föga trovärdig handling. Operans spansk-zigenska miljö bidrar till effektiv färgsättning och uppskattades av den tidens folkliga publik. Musiken befinner sig i ett slags mellanläge där Verdi å ena sidan följer Gaetano Donizettis form och klichéer men samtidigt fått med nya musikaliska idéer i till exempel hanteringen av zigenerskan Azucenas sångstämma. Verket når inte till samma höjder som Rigoletto, som borde ses som Verdis starkaste opera från denna produktivitetsperiod (se artikeln Giuseppe Verdi).
Handlingen är förlagd till inbördeskriget i 1400-talets Spanien. Greve di Luna av Aragon (baryton och Manrico av Biscaya (tenor) är fiender från kriget och råkar tävla om samma dam, Leonora (sopran) som såklart dör för att rädda Manrico. Genom att återberätta en gammal historia med traditionella fördomar om romer, häxbränning etc blir det så småningom klart, efter det att di Luna dödat Manrico, att de var bröder, och Azucena (mezzosopran) får därmed hämnd för sitt eget barn och för sin mor som brändes som häxa av di Lunas far.