Nu letar Nimbus Boats ägare med det stockholmsbaserade riskkapitalbolaget Altor i spetsen efter nya ägare eller någon annan lösning för den krisdrabbade båtkoncernen. Nimbus Boats har gjort mycket stora förluster på flera hundra Mkr de senaste åren. På grund av den pågående ekonomiska osäkerheten är det svårt att få lönsamhet till bolaget.
Det är Dagens Industri som i dagens utgåva uppger att det amerikanska riskkapitalbolaget HIG Capital har varit i Göteborg för att titta närmare på Nimbus Boats, som behöver vända förlusterna till vinst så snart som möjligt.
Idag ägs Nimbus Boats, som startades av Volvo Pentas legendariska chef Harald Wiklund och drevs vidare av hans söner Hans och Lars Wiklund, till 62 procent av Altor medan Hans Mellström äger resten. Mellström är även ägare till Viamare med dotterbolagen Promarina, Stockholmradio med flera.
– Vi undersöker vilka möjligheter det finns att intressera en extern investerare för att gå in i bolaget. Det finns också andra alternativ, som att frigöra tillgångar och sänka lånebördan, säger Fredrik Strömholm, partner i Altor, till Dagens Industri.
Nimbus är ett av Skandinaviens starkaste varumärken på motorbåtsmarknaden. Företaget har varit vägledande för att utveckla nya motorbåtar under många år och deras stilsäkra koncept var länge en säker investering. Marknadsläget har dock förändrats och idag är Nimbus lika beroende som alla andra båtproducenter av att försäljningen kommer tillbaka och ökar igen.
Enligt Dagens Industri har Nimbus Boats fått en frist på sig till 30 september innan ägarna vidtar åtgärder. När företaget var som störst för 5–6 år sedan omsatte det cirka 1 miljard kr. Idag är omsättningen betydligt lägre och kanske halverad.
Kommentarer
Vem vill ha en båt dessa dagar? Vi båtägare jagas ständigt med irrelevanta inskränkningar och uttryck för missunnsamhet från politiker och myndigheter. Förmynderiet tar nya tag med rop om flytvästtvång, skatter, "körkort", registreringar etc till redan lagda dumheter om 0.2 promille och förbud för ofarliga färger. Låt svensk båtindustri gå samma öde till mötes som bilarna så kan vi köpa billigga Kinesiska båtar eller resa oftare utomlands.
Jag vill ha båt..
Varför är det dåligt med ett register? Skulle säkert underlätta vid olyckor, stölder m.m.. Nu är det ju ingen ordning alls.
Självklart är det bra att det införs en promilegräns… jag vill inte att någon berusad ska köra i närhenet av mina barn eller andras…
Men en öl eller två när man har ankratför dagen är ju aldrig fel.
Hej Kristian. Kul att du vill ha båt! När det "gamla" registret infördes stals det mängder av båtar då man "för-registrerade" tänkta stöldobjekt. Med den offentlighet som är i Sverige har jag NOLL lust att tjuvar ser att jag är med hela familjen i Sandhamn så det är fritt att länsa hemma. Någon som snor en båt tar bort registering det första de gör 0 noll nytta.
Det har i modern tid alltid varit förbjudet att köra/segla på fyllan. Nu har man infört en gräns som helt saknar stöd i forskning och statistik. Det hade räckt att redan tidigare ändrat villkoren för Polis/KBV att ingripa och KBV verkar ju fått obegränsade resurser nu att jaga oskyldiga båtägare. Många inslag av rent myndighetsmissbruk därtill.
Hej!
Du kan ha en liten poäng men jag köper ändå inte allt.
Om" tjuvarna " kan titta vilka som är på semsester så är det väl bara att åka till en kaping och kolla uppreg nr på en husbil och åka hem till ägaren.
Detta förekommer säkert som din terori men tror ändå att det skulle vara mer fördelar med detta.
Helr rätt att kustbevakningen numera kan göra alkotester sedan några år tillbaka. Har man inte drukit så är det väl ingen fara att bli stoppad några ggr per år.
.