4 maj, 2012

Ny 16-liters V8-diesel från Scania

Scania lanserar i år en helt ny 16-liters marin diesel V8-motor. Effekten är mellan 550 och 1 000 hk beroende på användningsområde. Den officiella premiären på mässan Seawork i Southampton i slutet av maj. Motorerna (D16) sitter redan i två mycket intressanta båtar, de båda 20 m sjöräddningskryssarna Gad Rausing och Björn Christer.

Svenska Scania, som bygger sina motorer med Södertälje som bas, har tagit fram en helt ny global motorplattform. I detta arbete är toppmodellen den senaste 16-liters marina V8 dieselmotorn, som levererar upp till 1 000 hk och hela 3 340 Nm vridmoment för båtar. Den nya V8:an följer i Scanias tradition med att bygga kompakta men mycket kraftfulla motorer i högsta klass.

Ett väldigt fint vikteffekt-förhållande är ett av Scanias trumfkort med den nya V8:an. Motorn delar teknologi och konstruktion med Scanias motorer för bussar och lastbilar, men är mariniserad för att klara väldigt höga krav och miljöregler.

De två 20 m långa räddningskryssarna från Sjöräddningssällskapet i Skillinge (Gad Rausing) och Dalarö (Björn Christer) användes vid en pressvisning för att visa kraften i de nya motorerna. De kraftfulla och moderna 16-liters V8-motorerna ger dessa räddningskryssare helt nya prestanda, vilket blir tydligt inte minst med Gad Rausing som körde närmare tio år med sina första Scania V8:or.

V8:an finns med effekter från 550 till 1 000 hk och ett väldigt vridmoment (motorns råstyrka) på över 3 300 Nm. Motorvolymen har ökats från 15,7 liter till 16,4 liter. Motorerna används i båda fallen i kombination med vattenjet.

Scania har även visat upp en ny marin version av sin 13-liters sexcylindriga dieselmotor, som ursprungligen premiärvisades 2011. Den används bland annat i diverse patrullbåtar.

Tekniska specifikationer
Motorbeteckning: D16
Motortyp: V8 diesel
Motorvolym: 16,4 liter
Vikt: 1 670 kg
Effekt: 550–1 000 hk (405–736 kW)
Vridmoment: 2 387–3 342 Nm

Motorbeteckning: D13
Motortyp: Rak 6:a
Motorvolym: 12,7 liter
Vikt: 1 190 kg
Effekt: 400–750 hk (294–551 kW)
Vridmoment: 1 850–2 935 Nm

Tekniska specifikationer, SSRS 20 m sjöräddningskryssare
Gad Rausing
Längd: 20 m
Bredd: 5,1 m
Djupgående: 0,9 m
Vikt: 30 ton
Fart: 30 knop
Aktionstid: 10 timmar
Byggår: 2002
Varv: Swede Ship Composite, Hunnebostrand
Material: Komposit, E-glass, Jotun vinylester
Motorer: 2x Scania D16 1000 hk, Jet – Rolls Royce FF-550

Björn Christer
Längd: 20 m
Bredd: 5,1 m
Djupgående: 0,9 m
Vikt: 30 ton
Fart: 30 knop
Aktionstid: 10 timmar
Byggår: 2005
Material: Komposit, E-glass, Jotun vinylester
Motorer: 2x Scania D16 1000 hp, Jet – Rolls Royce FF-550

Info: www.scania.com
Info: www.ssrs.se