2 maj, 2012

Princess 56 sätter ny standard för flybridge

Princess 56 är den senaste nyheten från engelska Princess Yachts. Båten kommer, enligt tillverkaren, att sätta en ny standard för flybridgebåtar. Båten kombinerar en rymlig interiör med ett stort socialt utrymme för gemenskap med familj och vänner både inne i båten och på däck.

Det stora utrymmet för mat och gemenskap har ett rejält matbord i teak. Där finns också väl tilltagna sittytor och en teakbesatt trappa som leder ner till badplattformen, som kan utrustas med hydraulik för höjning och sänkning. Detta är en lyxig men intressant detalj som gör det lättare att använda båtens alla utrymmen, sjösätta jollar med mera.

Ända sedan lanseringen av den första Princessbåten, 1965, har Princess varit i ledningen vad gäller tekniska innovationer, sjövärdighet och tidlös design. Många båtbyggare tittar extra på varje ny modell från det engelska varvet för att hämta inspiration och se hur trenderna utvecklas.

Princess första flybridgebåt lanserades 1973, det var Princess 37. Den revolutionerade märkets huvudmarknader och den Plymouthbaserade båtbyggare inledde en fantastisk expansion med den modellen som grund.

För designen av den nya Princess 56 svarar företagets egna designers och konstruktörer. De har lagt all energi på att utveckla en båt som ska motsvara marknadens högt ställda krav och förväntningar.

Den stora flybridgen ger en fin panoramautsikt och här finns även plats för att äta middag. Här finns en stor wetbar komplett utrustad med handfatm kyl och grill. Förarplatsen är hopbyggd i en L-soffa tillsammans med passagerarsätet.

I salongen har många exklusiva material använts. Den stora sittgruppen är i form av ett U och pentryt väldigt väl utrustad.

Under däck är ägarkabinen placerad akteröver/midskepps för att kunna dra fördel av stora panoramafönster i båtens sidor. I fören finns en rymlig gästkabin. En tredje kabin (tillval) har plats för fler gäster eller besättning.

Skrovet har en djup V-form för att garantera goda sjöegenskaper. Enligt Princess är planingströskeln låg och båten har en god bränsleekonomi.

Skrovet har byggts med den senaste vakuumtekniken (Resin Infusion Technology) för att få ett starkare och lättare slutresultat och bättre räckvidd.

Tekniska specifikationer
Längd: 18,11 m
Bredd: 4,7 m
Vikt: 26,8 ton
Bränsletank: 2 650 liter

Info: www.princessyachts.com
Info: www.svensktbatcenter.se
Info: www.inamarin.se