1 mars, 2012

Ny idébåt presenteras på Allt för sjön

Båtbranschen vet att det är kvinnan som är den drivande parten när båten ska säljas – eller köpas. Nu ska kvinnors önskemål få större vikt. – Vi ser att kvinnor har många tankar kring hur båten bör fungera. Kvinnor vill ha det mesta som männen önskar sig i en båt, men de har en längre önskelista. När vi har tagit fram idébåten har vi utgått från tre områden. Båten ska vara social, smart och säker, säger Kerstin Hindrum på Svenskt Marintekniskt Forum, initiativtagare till projektet.

Svenskt Marintekniskt Forum är en branschorganisation som arbetar för att utveckla den maritima industrin i Sverige. Målet med All Aboard är att behålla och gärna öka antalet kvinnor på sjön. På så sätt breddas kundunderlaget för fritidsbåtar och därmed marknaden för branschen.

Flera av branschens stora aktörer deltar i All Aboard och ser projektet som en testbädd för nya idéer.

– Det är fantastiskt att så många företag ser vidden och vikten av kvinnors köpkraft, och jag hoppas att det också leder till ett ökat intresse bland kvinnor för båtbranschens utveckling, säger Kerstin Hindrum.

Från båtbranschen deltar Nimbus Boats, Ryds Båtindustri, Båtsystem, Seldén Mast, Volvo Penta och CPAC Systems. För att få nya perspektiv har även företag från andra branscher bjudits in, däribland design- och konstruktionsföretaget Dacat, bastutillverkaren Tylö och inredningsarkitekter från White. Båtkonceptet har byggts av Space Production i Göteborg.

All Aboard har projektletts av Camilla Tonnqvist Palmertz och Tatiana Butovitsch Temm från affärsutvecklingsföretaget Ampersand. De har sina rötter i Volvo Personvagnars konceptbil YCC, den så kallade tjejbilen, och har använt samma metodik för att få fram idéer som matchar kundernas krav.

– Det har varit kul att gå från den konservativa bilbranschen till den stockkonservativa båtbranschen, säger Camilla Tonnqvist Palmertz. Båtbranschen har mycket att lära när det gäller säkerhetstänkande och ergonomi. Men samtidigt har den helt andra möjligheter än bilbranschen att snabbt få ut nya och kundanpassade modeller på marknaden.

– Vi har så många bra idéer i All Aboard att ingen tillverkare kommer att kunna ta alla lösningar, men alla kommer att kunna ta någon, säger Tatiana Butovitsch Temm.

Svenskt Marintekniskt Forum hoppas att projektet på sikt ska bidra till exportframgångar för svensk båtindustri. Båtföretagen har nu chansen att positionera sig bättre genom att ta kvinnors önskemål på allvar.

Huvudfinansiärer för projektet är Vinnova, Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen som alla ser användardriven innovation som nyckeln till tillväxt för den svenska fritidsbåtsbranschen.

Svenskt Marintekniskt Forum är en branschorganisation som utvecklar den maritima näringen. De finns på två orter i landet: Uddevalla och Göteborg.