21 februari, 2012

Ny svensk design/racer på 7,5 m

Den svenske båtdesignern Peter Keerberg håller på med en ny svenskutvecklad och trailerbar båt. Han kallar den för “Design/Racer” LIFE 7.5 och hoppas kunna nå ut till en stor marknad med den här nydanande båten.

Pressrelease:

Ideen till LIFE 7.5 föddes för ett antal år sedan när jag själv inte fann “en snabb, enkel, trailerbar & snygg båt med fyra kojplatser”, som jag ville ha.

Många av de trailerbara båtarna är “husvagnar på hjul” eller rena racers som är tomma under däck. Målbilden för LIFE 7.5 var Volvo Ocean båtarna mixat med design renheten i Wally yachts, men i fick format till en rimlig kostnad.

Wally lancerade strax efter vi startat med LIFE 7.5 en båt som heter Highland Fling (82 fot) som blev lite av en ide bild i mindre format (se nedan viedo klip).

Det finns visserligen snygga båtar som Brenta 30 och några liknande båtar som är enormt dyra (plus 1,1 miljon SEK), med de är ofta med sina relativt smala skrov optimerade för insjö/skärgårds segling och plockar inte upp de planande egenskaperna från Volvo Ocean båtarna. Eftersom formstabiliteten i skroven är låg kompenseras detta men en högre kölvikt vilket gör båtarna relativt tunga och svåra att dra på trailer med B-körkort. Efter att framgångsrikt ha seglat en Viper 640 under 2011 och 2010,

så vill jag inte kompromissa vad det gäller de planande egenskaperna. Min övertygelse är att fler och fler seglare uppskattar att segla enskrovsbåtar i nära flerskrovs farter, därför kommer vi se allt fler enskrovs kölbåtar med planande egenskaper på marknaden.

I början av april kommer den första LIFE 7.5 segla i Göteborg. Båtarna byggs i Polen. Skrov, däck och inredning görs i vakum baggad sandwich med E-glas och foam. Många varv bygger fortfarande idag med balsa som visserligen är ett billigare material men också mer oberäkneligt och okontrolerbart i lamineringen. Att vi valt vakuum injicerad foam sandwich konstruktion ger oss ett otroligt styvt, starkt och mycket lätt skrov. Vi har parat detta med en rejäl segelyta up- och downwind samt en två meter djup föllköl, där ca 50% av båtens vikt sitter. Allt för att säkra underbara seglingsegenskaper.

För att hålla däcket rent så leds samtliga trim tampar och skot i dränerade kanaler under däck vilket gör LIFE till den renast båten på däck i sin storlek, utan att kompromissa på funktion. I fören sitter ett integrerat center placerat kolfiber peke som seglas fullt utdraget med genneker och halvt utdraget med Code 0.

För att hålla nere kostnaderna vid “one design” seglingar har vi begränsat segeluppsättningen till “fyra”, Stor, Fock, Gennaker och Code 0. Sittbrunnen kommer som standard med teakdäck och resten av däcket går att få i teak som en option. Under däck finns fyra kojplatser och plats för ett litet kök med vask. Vi har inga ambitioner på att inredningen skall kunna fungera som en mini familjecruiser men nivån är så bra att man lätt kan ta långweekends och nattseglingar, dvs som den gamla folkbåten men med mer plats. Genomgående har vi valt en mycket hög nivå på material, konstruktion och all däcksutrustning (Harken, Spinlock och Facnor).

LIFE 7.5 kommer att finnas i två rigg alternativ, aluminium mast med dyform eller kolfiber och rod som stående rigg. Varianten med aluminummast lanseras för 455 000 kr.

Mitt mål är att vi kan få igång en entypsklass och köra lite “raid” liknande race. T. ex. Tour Scandinavia (NO/SE/DK), Marstrand-Skagen-Hankö-Marstrand, en kombination av inom-skärs och utom-skärs segling.

Självklart finns det massor av potential för motsvarande östkust och internationella seglingar. Fram till vi har ett par båtar i vattnet så kommer vi segla SRS seglingar, shorthand och full crew.

Info: www.life-yachts.com