1 februari, 2012

Aktionsgrupp jobbar mot promillelagen

Den helt ideella aktionsgruppen Båtfolket är en lobbygrupp som arbetar för att ändra lagen om 0,2 promille på sjön. Gruppen arbetar på olika sätt, bland annat genom en så kallad ”Vitbok”. Många i båtbranschen är oroliga för vad lagen får för konsekvenser.

Aktionsgruppen är en helt ideell förening med privatpersoner som älskar båtliv. Gruppen arbetar helt utan sponsring.

Vitboken innehåller en del uppseendeväckande fakta, som anges vara noga källkontrollerat. Läs mer på gruppens hemsida.

Info: www.båtfolket.se

Kommentarer

Sneseglaren 17:59:34 2012-02-01

Äntligen någon som tar tag i det som alla skäller över mellan "skål och vägg" 🙂 Min granne skall sälja båten efter ha blivit stoppad två gånger med kaxig KBV personal. Varför inte båtkörkort, trafikljus och parkeringsautomat på öarna? Tullar vid Vaxholm så vi får fler att åka med Vaxholmsbåtarna. Vi båtägare är ju inte kapabla till ansvar enligt knapptryckarna i Riksdagen.

Äntligen 22:54:59 2012-02-01

Som sagt, äntligen! Kan man gå med och sponsra gruppen?

Peter_K 08:28:25 2012-02-02

Nu delar jag inte åsikterna på den sajten, men även om jag gjort det skulle jag ALDRIG i helvete gå med som medlem på en sajt där det inte tydlgt framgår med namn vem eller vilka som ligger bakom den!

Jim Huzell 11:14:05 2012-02-02

Jag är en av initiativtagarna. Kontaktpersoner och allt kommer upp under torsdagen

Ola Ljungberg 18:44:32 2012-02-04

Till Peter-K. Vad har de fakta som finns i Vitboken med att göra vem som tagit fram dem? Fakta är fakta. Boken refererar i sin helhet till källor. De som tagit fram den har bara gjort en faktasammanställning från externa källor.
Peter. Du vet sedan tiden på MarinGuiden att denna lag handlar inte om ökad sjösäkerhet, den slukar stora resurser från den riktiga brottsligheten och Sverige har stora allvarliga problem med riktig brottslighet från Ystad till Haparanda. Är du en brottsling? är det därför du stödjer resursslöseriet som denna pilsnerlag innebär? Du måste väl ha några sakliga argument till varför du stödjer lagen annat än sedvanliga floskler och hjärnspöken?
Exakt vad är det du försvarar och på vilka sakliga grunder ? förrutom att du stödjer att samhällets knappa brottsbekämpande resurser enligt fakta kastas i sjön. Mvh Ola Ljungberg

Ola Ljungberg 20:10:08 2012-02-04

Hej Sneseglarn. En bekant blev stoppad 3 gånnger på 1 vecka av stöddiga KBV som trodde de var sjöns Rambo med sin nyvunna vapenarsenal. Båten såldes direkt p.g.a ren terror.
Beklagligt att de grova brottsligheten inte har samma terror.

Göran Gabrielsson 22:15:47 2012-02-04

@Peter K: ….Om faktaunderlaget är riktigt spelar väl avsändaren ingen roll.??!! -Ditt resonemnag liknar verkligen de osunda problemet inom politiken, nämligen: -Kolla avsändaren först, -så du inte stöder motståndaren… 🙁

Lasse Andersson 23:55:12 2012-02-04

Beklämmande åsikter som kommer på pränt i den här strängen.
Av de olyckor och dödsfall som sker till sjöss är merparten relaterade till för stort intag av alkohol eller andra droger.
Ett regelverk som säger förbud att köra vissa snabbare/större flytetyg med MER än 0.2 promille är naturligtvis ett steg i rätt riktning. Vad är då 0.2 promille?
Ett glas rött till middagen är inga problem. Inte heller ett gös öl och en dansknubbe om jag väntar ev timma efter intaget. Vad är det ni vill? Fortsätta att vrålsupa eller vingla hem från krogen. Jag förstår inte hur man kan skydda ett för både sig själva och för andra farligt beteende. Gör somi trafiken, låt någon vara torrskodd, eller nöja sig med ett glas rött och vatten, då är "faran" över.
När man läser dessa insändare får man lätt uppfattningen att alla som älskar att vara på sjön är alkoholister som helt saknar insyn. En lagom skål, Lasse

Ola Ljungberg 00:41:56 2012-02-05

Lasse. Ta och läs vitboken som finns på sajten. Du har inte förstått alls. Vrålsupa? Har du gömt att det finns en lag sedan gammalt för sådant? Du skyddar det riktiga brottsligheten genom att försvara en lag som skjuter lång över målet. De stora resurser som avsätt för detta icke-problem skulle kunna avsättas til riktig brottslighet. men jag kan förstå att vissa tycker det är bra att samhället avsätter sina resurser på icke-problem så den riktiga brottsligheten kan härja på. Nu tillhör jag inte dem som stödjer sådant. Där skiljer vi oss markant åt. Sedan har jag avsmak för förmynderi och moraislm utan sakliga belägg. Har du heller inte ett enda sakligt belägg utan "vrålsupa" vid 0,2p? Ta och läs Vitboken, går inte att föra en vuxet resonemang med nykterhetstalibaner fulla med floskler som sätter alkohol redan vid 0,2 som djävulen själv. detta är ett stort resursslöseri att haffa svenssons med förarbeviset i handen och flytvästarna på när hela Sverige är rena Chicago från Ystad till Haparanda, och det tycker du vi ska hålla på med, med samhällets knappa resurser som knäar under den riktiga brottsligheten ! Hur många mer liv ska det få kosta för att du tycker inte har läst på fakta och säger att vuxet ansvarstagande folk vrålsuper, när fakta säger att så är det inte? Du har inte fakta eller sakliga argument bakom ditt "vrålsupa" så borde du nog tänka om på vad du helt ogrundat häver ur dig i ditt korståg mot folks måltidsdricka, på sjön. Mvh Ola Ljungberg

Sven Spiegelberg 01:42:17 2012-02-05

Läs vitboken och basera diskusionen på fakta och in på skrönor. Nykteristerna har en retorik som påminner om häxprocesser. Ingen från BÅTFOLKET.SE försvarar riskbeteenden, men vi kräver en saklig debatt om risker och inskränkningar i den personliga friheten.

Göran Gabrielsson 12:34:19 2012-02-05

@LA: För att i storleksordningen 0,0002 procent missköter sig på sjön(enl bef statestik) så ska resten anpassa sig… Vilket medfört ett rent sabotage på båtfolkets fritidsliv och avkoppling. -DETTA är den sanna contentan av denna lag !! Allt försvar av den nya regeln/lagen framstår därför bara som rent TRAMS, -för att citera Carl Lidbom…!

Mats Edenius 13:39:54 2012-02-05

Peter och Lasse – ingen vill möta en full förare. Samtidigt kan vi nog vara överens om att ett säkert båtliv måste utgå från ansvarsfulla och omdömesgilla båtägare. Vad denna bisarra lag gör är att den skjuter långt över målet. Olyckor är som tur är få bland motorbåtar. De som inträffar och som kan ha med berusning att göra gäller uteslutande båtförare som är fulla och struntar fullständigt i både nya och gamla lagar. Vad den nya lagen däremot gör är att den kriminaliserar ocksyldiga männsikor som inte usätter sig själv eller andra för faror. De straffas hårt för något som är försumbart jämfört med att t ex kika på GPS under färd, prata med passagere osv, den tar resurser från polis och KBV som behövs till annat – vi måste låta förnuftet få spelrum.

Björn Molin 18:49:07 2012-02-05

Polisens uppgift är inte att förstöra livet för hederliga medborgare som trivs med båtlivet och tar ett par glas vin till maten. Riksdagsmän som skickar polisen och kustbevakningen att utföra ett meningslöst uppdrag borde avgå. Läs boken Glädjedödarna så ser alla hur det går när politikerna med alla medel försöker förstöra livskvaliteten för medborgarna genom införande av förbud mot sådant som inte är några problem. Vad kommer härnäst? Beväpnade lapplisor och kanske låta beredskapspolisen rycka in mot Båtfolket? Militären kan man naturligtvis inte använd mot Båtfolket eftersom vi snart inte har andra soldater än brandsoldater. I häxjakten på Båtfolket används uttryck som vrålsupa etc. Det måste vara en omdömeslös nykterist för att göra en så snedvriden sammanfattning efter att ha tagit del av den utmärkta Vitboken.

Sneseglaren 19:51:27 2012-02-05

Alkohol och invandring är svårt att prata om i Sverige. Man förväntas vara politiskt korrekt annars stämplas man omedelbart som suput eller rasist respektive. Helt binärt. Det finns faktiskt substans därimellan. 0.2 lagen finns det inget stöd för empiriskt. Går inte att bluddra bort med floskler.

Ola Ljungberg 22:20:47 2012-02-05

Till Peter_K.
Nu hittade jag det du svor om på båtfolket.se
http://båtfolket.se/index.php/om-batfolket
Varsågod.
Mvh Ola Ljungberg

Peter Eriksson 20:58:04 2012-02-07

Har läst igenom sajten. Inget nytt. Bara samma gamla gnäll om att "varför får inte vi ansvarstagande båtägare dricka hur vi vill".Bara lite snyggare hemsida. Genomgången av rättsfall var dock rolig att läsa. Skriven av folk som har noll kunskap om juridik. Kryddat med ett påstående om att "alla" båtägare är ansvarfyllda människor. Mmhh…eller hur. Finns det någon forskning på det? Den utredningen skulle jag gärna läsa. Jag träffar i allafall några fulla idioter varje sommar. Det finns även seriös forskning på hur mycket alkoholintag som krävs för att komma upp i olika promillehalter. Om ni hade förmågan att ta till er den forskningen så skulle ni snart inse att det inte är så mycket att vara upprörd över. Det ÄR inte så att köra båt=dricka alkohol.

Jim Huzell 09:52:01 2012-02-08

Peter. Verkar som du har svårt att läsa. Flera exempel ur forskning runt alkohol allmänt, för bil och för båt finns med i vår dokumentation och är extremt talande. WHO rapporten t.o.m signerad Claes Tingvall. Rättsfallen är summerade av en av sveriges mest erkända jurister. Är du överhuvudtaget kapabel att bedöma det? Vad har "fulla idioter" med det här initaiativet att göra? Du har samma torftiga retorik som andra fundamentalister. Man är i din värld nykter eller stupfull. Inget däremellan. Våra ståndpunkter är baserade på FAKTA – inte klyschor som du slutar ditt inlägg med.

Peter Eriksson 12:08:59 2012-02-08

Du måste skoja när du säger att en av Sveriges mest erkända jurister skrivit kommentarerna. Samtliga fall avslutas med kommentaren "rättsväsendet felprioriterar sina resurser". Kan Tingsrätten bestämma vilka mål de vill pröva? Vem skulle göra en sådan bedömning på en domstol? Nej, Tingsrätten får allt vackert pröva det som åklagaren väljer att åtala för, allt annat skulle vara rättsvidrigt.Om han som inte lagt i växeln på backslaget så säger lagen så här:Om ett brott inte kommit till fullbordan pga tillfälliga omständigheter som inte gärningsmannen rått över så döms man för ett fullbordat brott. T.ex att en polis ser en just när man ska till och köra iväg med båten. Vad tror ni att mannen tänkt att göra då han startat motorn och lossat förtöjningarna?
Jag är inte fundamentalist. Jag vet att man kan dricka en del alkohol helt lagligt och köra både bil och båt. Jag kan åka ut med båten, dricka ett glas vin och en starköl till maten, ta det lite lugnt och sedan efter en timme köra hem helt lagligt. Jag ser dock ingen fördel med att jag kan dricka 5 starköl till middan och sedan köra hem till hamnen. Jag tycker DET är ansvarstagande.

Ola Ljungberg 13:14:51 2012-02-08

Peter. Jag ser inte ett enda sakligt argument från din sida. Moralfloskler däremot som alla andra moralprediktanter endast har. Och nej, du kan max dricka 33 till 45cl öl. Kustis ligger utanför krogarna för att få färsk blås. Otroligt att folk stödjer en lag som resursslösar så enormt med samhällets knappa resurser när vi har sådan enorm riktig brottslighet. Moralfloskla om rädda liv på sjön (som inte går) är OK, men att detta ger näring åt den riktiga brottsligheten anser jag är oansvarigt från dem som försvarar ett statistiskt bevisat icke-problem. Var har du dina sakliga belägg? Uppenbarligen ingenstans. Läs Vitboken så har du däremot fakta.

Ola Ljungberg 13:24:20 2012-02-08

Peter:Kryddat med ett påstående om att "alla" båtägare är ansvarfyllda människor. Mmhh…eller hur. Finns det någon forskning på det? Den utredningen skulle jag gärna läsa. Jag träffar i allafall några fulla idioter varje sommar.

Ja, det finns fakta, Transportstyrelsen. Sjöfylleriet är inte ens mätbart enligt deras underlag.(varför läser du inte på innan du häver ur dig?) . Jag har varit på sjön ca 25 år, aldrig träffat ett fyllo. Däremot folk som inte vet om de ska hålla höger eller vänster i en farled ett par stycken under alla dessa år. eftersom det inte finns ett problem på sjön statistiskt så undrar jag vad är ditt problem? endast att vilja moralisera eller?

Mats Edenius 14:10:15 2012-02-08

Peter…du har en poäng med att om man med rättväsendet endast menar domstolarna så kan man göra sig lustig över formuleringen om det är det man är ute efter – men rättväsendet inkluderar också brottsförebyggande- och utredande myndigheter (polis osv). Mitt förslag är att du läser texten på detta sätt. Det som jag tycker är mest tragiskt i fallet med 0,2 är att han döms utan att på något sätt kunna kopplas till att han utgör en fara … han hade om jag minns rättsfallet just tagit just en eller ett par glas vin och väntat en timme, men marginalen var väl liten.

Peter Eriksson 19:12:16 2012-02-08

Enligt Båtliv rapporterades ca 240 personer 2010. reglerna började då gälla 1 juni. Med tanke på att de flesta tar upp båten i slutet av september så blir ju det några stycken om dan. Sjöpolisen i Stockholm har 9 båtar och drygt 50 poliser som jobbar på sommaren.- Västra Götaland har 3 båtar och ca 25 poliser.Låter inte som ett "enormt resursslöseri" med tanke på att det finns ca 20.000 poliser.Att man ska utgöra någon fara för säkerheten krävs inte för vare sig sjöfylleri eller rattfylleri. Det borde även den mest erfarna jurist veta;-)
Och nej Ola, du får inte 0.2 promille av en öl.

Ola Ljungberg 19:50:39 2012-02-08

Hej Peter. Jo, en starköl. Du måste ha i åtanke att KBV står utanför krogarna. Jag hänger tyvärr inte med vart du vill komma med ditt resonemang. Hälsar Ola

Peter Eriksson 22:00:44 2012-02-08

Jag trodde det framgick av mina inlägg: Jag håller inte alls med dig om att det skulle vara något problem att man inte får ha över 0.2 promille alkohol i blodet då man kör båt. Jag är varken nykterist, fundamentalist eller moralpredikant. Varje säsong träffar jag minst en person som inte borde köra båt pga för högt alkoholintag. Jag har själv i min ungdom gjort en del dumma resor. Nu är jag äldre och har familj och man får ett annat perspektiv på tillvaron.

Ola Ljungberg 23:14:49 2012-02-08

Jag är närmare 60, har gjort dumma saker med. När det gäller denna lag så utgår jag endast på fakta. Lagen moraliserar, kriminilaserar etc, förnederar, omyndigförklarar, reursslösar, och allt detta för ett icke-problem. Vad kommer härnest för förmynderi-lagar? Lagar ska stiftas på vetenskapliga belägg, inte för att gå nykterhetsrörelsens intressen, som nu. Hälsar Ola

An Nonym 17:12:01 2012-02-10

Jag tycker man ska få åka med minst 0,5, allt blir då så mycket roligare. Det finns många nyktra som är MYCKET mindre lämpade att köra båt än salongsberusade goa sjömän. Erasmus vakar över oss ändå. Skål.

Ola Ljungberg 22:27:19 2012-02-10

Alla lagar ska stiftas utifrån vetenskapliga belägg oavsett vad. Ska vi dränkas i lagar så får vi till slut en kontrollapparat som ingen villa ha, och lagar kostar pengar. En intressant artikel i SVD Brännpunkt. "Under senare år har det stiftats ogenomtänkta lagar som tjänat syftet för politiker att visa handlingskraft eller tillfredsställa företrädare för okunniga opinioner". ROLF HILLEGREN
före detta kammaråklagare

Ola Ljungberg 22:31:21 2012-02-10

Lagstiftning således med enda syftet spel för galleriet. Att folk går på detta, helt ofattbart. Så otroligt genomskinligt. Det finns tydligen de som inte fattat detta, som Peter_K, ovan.

Lasse Andersson 00:15:06 2012-02-12

Tack Peter E för dina kloka inlägg. Det skrivs att 0,2 promille är en för låg gräns. Någon tycker att 0,5 är bättre för det är trevligare att köra båt berusad. Det är just de här "stålleproven" som Karlsson på Kymmendö sa, som är problemen i debatten.
Vi har båda framfört att man kan ha ett måttligt alkoholintag under en middag och trots detta klara testen. Jag lever ett liv med ett glas vin till lunchen någon gång i veckan. Öl/vin till middagen nästan varje kväll (nöjer mig med 1-1,5 glas om jag ska köra hem) och tar gärna en god cognac på kvällen när ja kommit hem. Har arbetat utomlands i flera år och skaffat mig goda vanor. Jag har också arbetat med alkohol och trafik och har ett alkolås i min bil. Jag har aldrig någonsin kommit över de 0,18 promille som låset är inställt på och låset kalibreras var 6-te månad.
Gränsen är klok. Har nu läst vitboken och tycker tyvärr inte att den tillför något däremot förlorar Båtunionen förtroende när man går på barikaderna för att vi ska få köra båt med mer alkohol i kroppen.

Ola Ljungberg 11:41:50 2012-02-12

Lasse E. På vilka sakliga belägg tycker du gränsen är klok?
Inser du inte de vad denna lag ställer till med?
den omyndigförklarar folk, ny-kriminilaserar, och värst av allt, tar mycket av samhällets knappa resurser, och den handlar inte om ökad sjösäkerhet utan att skönmåla brottsstatistiken så att politikerna falsk kan visa handlingskraft. Jag kan anföra många mer sakliga argument. Hur kan du stödja detta? Dessutom fångar ju inte ens lagen de som förekommer i olycksstatistiken. Kort. På vilka sakliga grunder stödjer du lagen? Hälsar Ola

Florina 21:38:37 2012-02-13

Hej Ljungberg
Vitboken verkar hålla i sig utan sensur,

Ola Ljungberg 00:48:53 2012-02-14

hej Florina! Länge sedan. Ja, och nykterhetstalibanerna och förbudsivrarna har tystnat avsevärt. Först nu har jag fattat att båtägare 10meter/15knop är offerlamm, syndabockar för politikernas spel för galleriet.. Sicken "blåsning".. ökad sjösäkerhet, pyttsan vilket dravel och bluff.

Florina 20:37:15 2012-02-14

Det finns en del som måste ha lagar och förordningar för att fungera i sammhället, men låt oss övriga ta egna ansvar och omdömen i skärgården utan storerbror.
Jag ser egentligen inga problem med den tidigare lagen, den räckte till för de flesta båtförare.
Utbildning skulle skapa ett tryggare båtliv och ge en bättre effekt än den effektlösa 0,2 lagen.
Florina

Lennart Sundgren 09:19:35 2012-02-19

Egentligen tänkte jag inte lägga mig i denna diskussion men.. Inga fordon ska väl framföras av någon som druckit alkohol.? Oavsett om det är på land, i luften eller i vattnet… Jag förstår inte hur man kan anse det vara okej att dricka lite mer just i en båt? Jag hoppas denna diskussionen drivs av några 14 åringar? För visst är väl vi vuxna mer kloka än så här va?

Ola Ljungberg 11:17:22 2012-02-19

Till Lennart Sundgren. Ingen ska väl heller ny-kriminilaseras eller kallas för full vid 1 öl.?
Särskilj båtar från fordon. Båtar är en livsstil, en avkoppling där man umgås. Sorgligt at ingen kan läsa på innan de häver ut sig floskler.

Stefan Skoter Holmberg 06:29:40 2012-02-20

Det är samma med oss som åker skoter också.
Förr kunde man åka ut och grilla på sjön och knäcka några bärs utan att vara kriminell. Det har vi ju alltid gjort. Jag tycker skoteråkning också är en livsstil. Det är väl ingen skillnad? Jag tror knappast man är en sämre förare efter en par pilsner!!!

Ola Ljungberg 10:43:30 2012-02-22

Hej Stefan. I Vitboken framgår att amerikanska trafikflygare kan ha upp till 0,4p. Säger åtskilligt om moralpaniken. Skulle man ta skoterolyckorna genom antal skoters så är detta med skoters säkert ett icke-problem likaså. Detaljstyrning, moraliserande, resursslöseri. Inte undra på att det ser ut som det gör i samhället idag när man lägger tyngd på sådant.

Peter Eriksson 22:01:47 2012-02-22

Du glömde att man får ha 0.8 promille som bilförare om man inte kör i yrkesmässig trafik. Bra va?

Sneseglaren 23:37:09 2012-02-22

Schweiz och Storbritannien har också 0.8 för bil och lika låg nivå på bilolyckor som Sverige. Holland med all legal narkotika har t.o.m lägre andel bilolyckor. Men, utan tvivel krävs det mer av föraren i både bil och flygplan än med båt.