6 mars, 2009

Lönsamt för alla att satsa mer på båtturismen

Det lönar sig att satsa på båtturismen. Båtfolket får bättre upplevelser samtidigt som företag och kommuner tjänar betydligt mer pengar. Det framkom på Båttinget 2009, som hölls på båtmässan Allt för sjön i Stockholm 4 mars. Temat var ”Det våras för båtlivet”, något som deltagarna intygade på flera sätt.

Västkusten och Göta kanal är två av de områden där båtturismen har utvecklats särskilt positivt de senaste åren. Marstrand, som är landets mest välbesökta gästhamn, har 14 000 besökande båtar per år med i genomsnitt 3–4 personer ombord. Dessa står för en omsättning på minst 25 Mkr enbart i Marstrand. I regionen Västra Götaland stod båtturismen ifjol för närmare tre miljoner personövernattningar.

– Grunden för en positiv utveckling är samsyn och samarbete, sa Claes-Göran Österlund, före detta VD för Göta kanal i tio år och numera styrelseordförande för Visit Skärgården i Stockholm.

– Men det finns mycket mer att göra. Göta kanal har tre miljoner besökare per år, av vilka tio procent kommer med egen båt. Vi vill att de ska bli ännu fler och spendera ännu mer pengar.

Även relativt små kommuner vid vattnet har mycket att tjäna på att satsa på båtturismen. Turistchef Mats Öhman från Kristinehamns kommun visade på en stor ökning i antalet turister sedan kommunen beslutat sig för att satsa på båtturism i kombination med restaurangliv och andra turister.

På Båttinget, som arrangeras av Svenska Båtunionen och Sweboat, deltog även bland andra Staffan Widlert, generaldirektör för nybildade Transportstyrelsen.

Länkar:
www.batunionen.com
www.visitskargarden.se
www.sweboat.org
www.upptackbatlivet.se