21 oktober, 2011

Helt ny Hallberg-Rassy 412 får premiär 2012

Hallberg-Rassy kommer med ännu en helt ny modell. Den här gången är det en 41-fotare, som blir en uppföljare till varvets stora framgång med Hallberg-Rassy 372, som valdes till European Yacht of the Year 2010 inom Luxury Cruiser. Hallberg-Rassy 412 kommer att segla sommaren 2012.

Pressrelease:

Frers fartdiagram indikerar en båtfart på 8,08 knop i en vind av 6 meter per sekund vid en vindvinkel på 100 grader.

Ren däckslayout
Fallen och övriga trimlinor löper osynliga till fyra vinschar i sittbrunnssargen. Denna lösning möjliggör den för Hallberg-Rassy typiska knappseglingen, även med traditionellt storsegel, utan att elvinscharnas motorer stjäl ståhöjd eller volym från inredningen. Knappsegling är inregistrerat varumärke för Hallberg-Rassy.

Det finns sju stora skylights, alla flushmonterade så att glasytan ligger i nivå med överbyggnaden eller däcket. Genuafockens rulle är monterad under däck. Även en elektrisk ankarvinsch kan monteras under däck.

Rejäl sittbrunn
Sittbrunnen är rejält tilltagen och 312 cm lång med sittbänkar på 264 cm. Det finns två rejäla avställningsytor/ kartbord i teak i sittbrunnen. Som standard har båten ett elegant fällbart högglanslackat teakbord på styrpiedestalen.

Som option finns ett stort fast sittbrunnsbord.

Styrpedistalens topp är specialgjord av Hallberg-Rassy med osedvanligt mycket plats för knappar och displayer, inklusive en 12 tums plotter. Ratten är 122 cm stor och styrningen är en stångstyrning för precis känsla i alla lägen.

Självklart är sittbrunnen välskyddad av den för Hallberg-Rassy typiska vindrutan. Det finns möjlighet till en biminitop.

Modernt segelplan
Det moderna segelplanet är lätthanterligt med ett stort storsegel och en något överlappande genuafock. Självslående fock finns som tillval.

En kraftig akterstagssträckare ingår som standard. Riggen är optimerad för bidevindssegling och har tre svepta spridarpar. Toppvanten går nästan ut i fotlisten och undervanten mot överbyggnaden, vilket ger en mycket smidig passage på däck, samtidigt som detta är fördelaktigt för skotningen av genuafocken. En code zero eller en gennaker kan föras mellan masttoppen och ett löstagbart bogspröt.

Ljus och inbjudande inredning
Under däck är inredningen rymlig, ljus och inbjudande. Det finns dubbla skylights i salongen och även skjutluckan har ljusinsläpp. Det finns fyra skrovfönster, varav två i salongen. Skrovfönstren sitter i ögonhöjd när man sitter i soffan, vilket både skapar god kontakt med omgivningen, ljus och volymkänsla i hög klass.

Alla sidofönster är öppningsbara och är för övrigt identiska i storlek med dem i Hallberg-Rassy 54. Pentryt är väl tilltaget, U-format och sjögående. Kylen är ovanligt stor och den finns möjlighet för en frys och en mikro.

Kojerna är väl tilltagna med en förpik på 2,14 m längd och huvudända 2,06 m och en fotända på 68 cm, akterkabin på 2,07 m längd med 1,52 m huvudända och fotända på 1,20 m.

Möjlighet till en eller två akterkabiner
För första gången på en Hallberg-Rassy erbjuds möjligheten till två akterkabiner. Detta kan fortfarande kombineras med en eller två toaletturymmen. Salongen kan byggas med två bekväma fåtöljer, något Hallberg- Rassy introducerade som första varv i världen redan 1984.

För att höja långseglingskomforten ytterligare, finns tvättmaskin, vattenmakare och elverk som tillval.

Tung köl på djupt kölsvin
Kölen är i bly med tjock bulb längst ned och väger 4 ton. Kölen sitter på ett väl nedbyggt kölsvin, vilket ger både styrka och komfort. Rodret är djupt och vällagrat för kontroll och exakt styrning även under riktigt tuffa förhållanden. Skrovet har en integrerad avvisarlist.

Generöst motoriserad
Motorn är en Volvo Penta D2-75 på 75 hk. Tillsammans med en tankvolym på 340 liter ger det en väldigt lång räckvidd.

Mässpremiär blir på Öppet Varv den 24-26 augusti 2012.

Info: www.hallberg-rassy.com