28 september, 2011

Grundarna köper tillbaka Maringuiden

Nu köps Maringuiden tillbaka till de ursprugnliga ägarna. Det är Dick Jexby som genom sitt bolag Evestor köper tillbaka Nordens största marinportal maringuiden.se från LRF Media, utgivare av båttidningarna Båtnytt, Vi Båtägare och Segling.

– Vi på LRF Media är mycket glada att det blev just Dick Jexby och Evestor som blir den nye ägaren då företaget har både historik, kompetens och rätt engagemang för att ta maringuiden.se in i den nya tidens media säger Olle Sjökvist chef för Interaktiva Media på LRF Media.

Ett samarbetsavtal har tecknats där LRF Media blir mediapartner till maringuiden.se med ansvar för all bannerförsäljning.

– Vi tror att detta upplägg ger oss arbetsro så vi kan fokusera på utveckling av sajten, samt inte minst våra medlemmar och besökare, säger nygamle ägaren Dick Jexby.

Maringuiden startades 1996 av Jan Andreasson. Dick Jexby kom in några år senare och utvecklade verksamheten så att maringuiden.se växte till Nordens största mötesplats för båtentusiaster. Inte minst forumet är mycket välbesökt. Tusentals båtentusiaster är ofta online samtidigt för att diskutera livet på sjön.

Det finns i dag ca. 51 000 medlemmar på maringuiden.se och dessa har skrivit sammanlagt mer än 400 000 foruminlägg. Sajten har ca. 80 000 unika besökare per vecka.

Maringuiden såldes 2007 till TTG och kom några år senare genom förvärv i LRF Medias ägo. Men nu köper alltså Dick Jexby tillbaka Maringuiden.

– Vi är övertygade om att detta är det bästa för Maringuidens medlemmar, annonsörerna och övriga samarbetspartner inom båtbranschen, säger Olle Sjökvist och Dick Jexby i ett gemensamt uttalande.

Maringuiden övergår i Evestors ägo 1 oktober.