29 augusti, 2011

Razzia mot misstänkt kartell med marinföretag

Konkurrensverket har gjort en razzia mot fyra stycken svenska marinföretag och deras samarbetsorgan, branschförbundet Sweboat. Misstankarna rör eventuellt samarbete för att hålla uppe priserna på reservdelar till motorer. De misstänkta företagen är Volvo Penta, Yamaha, Brunswick och KGK Motor (Suzuki). De har anmälts av Mekonomen, som uppger att de inte får de leveranser av reservdelar som företaget vill ha.

Det är alltså de fyra största marinmotorföretagen som, enligt myndigheten, ska ha samarbetat. Förlorare på detta är landets båtägare, som drabbas av högre priser när handlarna och företagen vill ha högre marginaler.

De misstänkta företagen slår dock ifrån sig.

– Vi bekräftar att konkurrensverket har varit hos oss och vi samarbetar fullt ut med dem. I övrigt har vi inga kommentarer, säger Mats Edenborg, informationschef hos Volvo Penta.

Det var TV4Nyheterna som först gick ut med nyheten om misstankarna mot marinföretagen. Idag finns uppföljningar i flera media, bland annat Svenska Dagbladet och Dagens Industri.

Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – har idag skickat ut följande kommentar till media:

“Konkurrensverket misstänker att kartellbildning har skett mellan fyra företag i båtbranschen.

Även branschförbundet Sweboat har delgivits misstanke, med skälet att man misstänker att möten kan ha skett i förbundets lokaler.

Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – är ett samlande branschorgan för hela den svenska båtbranschen. Som medlemmar (400 st.) har vi Båttillverkare, Marinmotorföretag, Marinhandlare, Servicevarv och Tillbehörsföretag. Vi arbetar alltså för hela branschen, både tillverkare, grossister och detaljister.

De fyra misstänkta företagen är medlemmar i Sweboat, vilket även det drabbade företaget är.

En självklar policy inom Sweboat är att aldrig möjliggöra sådana samtal som vi nu misstänks för. Dels av juridiska skäl, men också för att vår uppgift är att arbeta för hela båtbranschen.

Tillverkare/grossister och detaljister har precis samma support från Sweboat och all form av övervikt till den ena eller andra sidan vore förödande för vår trovärdighet som seriöst branschförbund. Både inför våra medlemsföretag och inför alla de myndigheter, politiker och andra organisationer som vi regelbundet samarbetar med.

Sweboat har den generella hållningen att vår bransch mår bra av konkurrens och att det etableras nya företag som driver utvecklingen framåt. Framsynta entreprenörer som vill utveckla båtbranschens erbjudande till konsumenten är av godo för båtbranschen men framför allt för båtlivet i Sverige.

Sweboat har inte på något sätt eller vid något tillfälle möjliggjort för våra medlemsföretag så att den misstänkta kartellbildningen skulle kunna ha ägt rum.

Misstankarna mot de fyra företagen har vi inga kommentarer till och vi hänvisar därför till respektive företags kontaktpersoner.”

Mats Eriksson
VD, Sweboat – Båtbranschens Riksförbund.