17 augusti, 2011

Volvo Penta ökar till 400 hk i D6 dieselmotorn

Volvo Penta laddar nu på med ännu mer effekt i sin D6 dieselmotor, som har stort potential tack vare 5,5 liters slagvolym. Den nya 400 hk varianten av D6 är matchad till ett vidareutvecklat DPH-drev, vilket skapar världens starkaste dieselmotor med drev.

1977 introducerade Volvo Penta dieselmotor med drev för planande båtar och har ända sedan dess varit ohotad marknadsledare i detta stadigt växande segment. Volvo Penta befäster nu sin position ytterligare med det senaste tillskottet: en 400-hästars variant av D6 matchad till ett vidareutvecklat DPH-drev, vilket skapar världens starkaste dieselmotor med drev.

– Vi har utvecklat D6-400 för att passa stora båtar, säger Björn Säljö på Volvo Pentas produktplanering.

– Våra kunder efterfrågar dieselmotorer med drev som i dubbelinstallation kan driva flybridgebåtar och sportcuisers i 45-fotsklassen. Nya D6-400 DPH passar perfekt till detta.

Stolt historia
1977 lanserade Volvo Penta den första dieselmotorn med drev för planande båtar. Det var D40 på 125 hk kopplad till ett singelpropellerdrev. D40 användes i båtar som till exempel Sunseeker 23 DC. De efterföljande lanseringarna av Duoprop och mekanisk kompressor gjorde snabbt Volvo Penta till det naturliga valet när det gällde dieselmotorer för prestandabåtar.

Ny och beprövad
D6-400-motorn har samma grundkonstruktion som den beprövade IPS600-motorn. Jämfört med nuvarande toppmodellen D6-370 har 400-hästarsvarianten en större turbo och en vidareutvecklad mekanisk kompressor. Laddluftkylaren har ökad kapacitet för att hantera det ökade luftflödet och motorns kylsystem en ny värmeväxlare och förstärkt oljekylning. Förbränningsrummen har ny utformning med nya ventillägen och injektorer med högre kapacitet. Tillsammans ger detta mycket effektiv förbränning, vilket i sin tur leder till låga avgasemissioner.

Marint vridmoment
Att få upp en 12-tons motorbåt i planing kräver ett enormt vridmoment. Och det är här som Volvo Pentas koncept med mekanisk kompressor är som effektivast. Kompressorn höjer laddtrycket direkt från låga varvtal, vilket skapar ett mäktigt vridmoment. Dagens D6-370 är i särklass och den nya D6-400 är 10 procent bättre. Redan vid 2000 v/min når den sitt maximala vridmoment på hela 970 Nm – tillräckligt för att ge snabb och säker acceleration även med en 45-fotare.

Matchat drev
En annan Volvo Penta-specialitet är att utveckla motor, drev och propellrar som en enhet, snarare än lösa delar. Detta är avgörande för att motorns vridmoment och effekt skall kunna omvandlas till acceleration, toppfart och körglädje. Duoprop-drevet DPH introducerades 2003 som det mest kraftfulla och effektiva drevet någonsin. För att hantera drivkrafterna hos D6-400 samtidigt som drevet skulle vara slankt och hydrodynamiskt, utvecklade Volvo Penta helt nya tekniska lösningar.

Superstarkt stål
Övre delen av DPH-drevet har fått en ny lagerbox med nya rullager, förstärkt upphängning och ny kuggeometri. Undre delen har transmission där kuggarna fått nyutvecklad geometri och dessutom är tillverkade i ett nytt superstarkt stål som Volvo Penta tagit fram. Som avslutning har den interna smörjningen uppdaterats, allt för att hantera de enorma krafterna med bibehållen tillförlitlighet.

Joystick med mera
D6-400 DPH finns med en mängd smarta funktioner som gör båtlivet ännu enklare:
• Dubbelinstallationer kan ha den mycket populära joystick-funktionen. Med joysticken kan föraren enkelt manövrera båten i alla tänkbara riktningar. Ingen bogpropeller behövs.
• Powertrim assistant ställer automatiskt in bästa möjliga drevtrim för att ge högsta prestanda och lägsta bränsleförbrukning.
• Farthållare ger föraren möjlighet att funjustera farten med en knapptryckning.
• Med enspaksfunktion körs två motorer med en manöverspak.
• Tow mode för vattensport begränsar motorns varvtal till ett förinställt värde.

Toppmodellen
D6-400 DPH är på alla sätt den nya toppmodellen bland marknadens alla dieselmotorer med drev. Här har Volvo Penta utnyttjat sina omfattande utvecklingsresurser och sin erfarenhet till att utveckla ett pålitligt, effektivt och komfortabelt paket med prestanda som var otänkbara för bara tio år sedan.

Tekniska data:
Motortyp: Rak, sexcylindrig marindieselmotor med elektroniskt styrd common rail bränsleinsprutning, turbo, mekanisk kompressor och laddluftkylare.
Cylindervolym: 5,5 liter.
Vevaxeleffekt: 400 hk/294 kW
Drev: DPH Duoprop