Intresset är mycket stort för en helt ny 72-fotare, utvecklad i Norge av ett företag i Sandefjord. Till grund för projektet – som heter ASV 72 – finns bland andra designern Ulf Tudem, som har radikala idéer om hur effektiva skrov ska se ut. Ett av hans skrov fick hösten 2010 pris för bästa innovation i sitt område inom European Powerboat of the year. Båten är 22,2 m lång och hela 6,7 m bred.
Den nya 72-fotaren sägs vara extremt bränsleekonomisk, vilket även bör ge en rad andra fördelar. Båten bör ge lite svall och skapa lite oväsen tack vare att den är lättdriven.
Det skrov som vann pris i höstas var på 65 fot. Det har vidareutvecklats och är nu på 72 fot. Sandefjordsföretaget EffectShips International AS har anlitat ett italienskt företag för att få fram illustrationerna vi visar här. Ulf Tudem har dock kört ett annat skrov utan inredning för att få bevis för sina slutsatser.
– Jag tror att detta är helt rätt i tiden, säger Ulf Tudem, som är VD för EffectShips International AS.
– Slutanvändaren sparar 50 procent i bränsleutgifter jämfört med motsvarande traditionella båtar i samma storlek.
ASV-teknologin är patenterad över hela världen av EffectShips International AS, som letar efter ett företag som kan bygga båten. Troligen blir det i Italien.
Exakt hur tekniken fungerar är hemligt. Men på illustrationerna ser man tydlig att det är en Volvo Penta IPS-inspirerad lösning med så kallade pods. Båten väger cirka 40 ton och kan eventuellt byggas i kolfiber. Den har fyra kabiner, varav tre kan förses med flera kojplatser.
Farten är angiven till över 30 knop. Det framdrivningslösningar som presenteras i de skisser som Båtliv har tagit del av anger flera motoralternativ från Volvo Penta, Rolls-Royce/Kamewa vattenjet och Twin Disc Arneson ytskärande drev.
Info: www.effectships.com
Info: www.seseu.com