9 juni, 2011

Ruptech 32 – bekväm skärgårdsracer

Ruptech 32 är en modern version av en klassisk skärgårdsracer. Båten är välutrustad med praktiska finesser. Upplevelsen av att köra Ruptech 32 liknar inte mycket annat som man kan göra med en standardbåt. Denna svenska konstruktion hade världspremiär på Allt för sjön i våras. Det är en spännande nyhet laddad med prestanda och finesser, som till exempel en fast monterad skumfender runt hela båten.

Filosofin är att båten är ”utvecklad för att användas i alla väder året runt”. Ruptech 32 har ett högeffektivt skrov med 23 graders V-botten och två luftsmorda steg i botten. För designen står – inte helt oväntat – Mannerfelt Design Team.

Båtliv har provkört det första exemplaret av Ruptech 32. Båten var utrustad med en Volvo Penta D6-370 hk dieselmotor och drev, vilket gav en kraftfull acceleration och en toppfart på hela 44 knop för den drygt 4 ton tunga provbåten.

Vi körde båten i gropig sjö med sidvind som stundtals låg på ganska hårt. Det gick utmärkt att köra med drevtrimmet på +2 hela tiden och bara stötta lite med trimplanen mot sidvinden.

Känslan i Ruptech 32 är som att köra en riktigt fin och modern bil. Den går tyst (trots att förkabinen fungerar som resonanslåda) och mjukt i sjön. Trots trist och gropig skärgårdssjö var det bekvämt att köra i 40 knop på Askrikefjärden.

Accelerationen är riktigt bra i denna lättkörda båt och Ruptech känns lätt och ledig i sjön. Bränsleförbrukningen är förhållandevis låg med en ekonomisk fart runt 35 knop, vilket är väl godkänt för en båt på drygt 4 ton.

– Ljuset, sikten och rymligheten känns över förväntan liksom användbarheten och taxibåtsdörren i fören. Det fungerar riktigt bra, säger Carl Wranding på Rupert Marine i Täby som har tagit fram båten.

– Vårt krav var bland annat att man skulle kunna köra båten både inne och ute, den skulle ha ett stort akterdäck, sovmöjligheter, toalett och ett pentry. Dessutom ville vi att det skulle vara möjligt att gå rakt genom båten.

Alla de här önskemålen är uppfyllda. Lösningen med ett stort akterdäck, en gång genom båten och en stabil trappa till fördäck är lika enkel som funktionell. På fördäck finns en stor pulpet att hålla sig i vid ombordstigning. Båten har även skarndäck för den som behöver gå runt kabinen.

På båtmässan undrade en del om sikten runt båten från den inre förarplatsen. Faktum är att det fungerar bra frånsett rakt akteröver, men båten har inbyggd backkamera i plottern som standard så det bör ordna sig.

Att det finns en kundkrets som gillar den här sortens båtar står klart. Ett 15-tal båtar är sålda och de första leveranserna är igång.

Tekniska fakta:
Längd: 10,10 m
Bredd: 2,90 m (med fender)
Vikt: 3 500 kg
Bränsletank: 450 liter
Vattentank: 80 liter
Hålltank: 50 liter
Kojer: 2 + 2
Motor: Volvo Penta D6-370/DPR
Pris: från 2,3 Mkr med omfattande utrustning
Info: www.ruptechmarine.com

Kommentarer

Peter L 11:12:59 2011-06-12

Habegäret är enormt! Äntligen händer det något kul på den svenska båtmarknaden.