23 maj, 2011

Sessa C68 – snabbare och renare med IPS 1200

Italienska Sessa Marine är ett båtföretag som ständigt kommer med nya och innovativa modeller. Sessa C68 är ingen nyhet i sig, men nu har denna lyxyacht försetts med 2xVolvo Penta IPS 1200 à 888 hk, vilket ger både högre toppfart, lägre bränsleförbrukning och 25 procent lägre utsläpp av CO2. Båten är 21 m lång, 5,1 m bred och väger 29,5 ton.

C68 är Sessas flaggskepp och en ytterst elegant yacht, som Båtliv hade tillfälle att provköra i Genua 2010.

Nu har Sessa C68 fått en facelift, som omfattar en helt ny inteiör. Men det viktigaste är satsningen på dubbelmontage av Volvo Penta IPS 1200 som drivkälla. Den senaste båten i serien är utrustad med denna lösning.

Sedan lanseringen av den första Sessa C46, som skedde
2008, är C68 den femte båten från Sessa som utrustas med IPS-motorer. Varvet har därmed stor erfarenhet av Volvo Pentas system och har tagit hjälp av det svenska företagets tekniker för att utveckla C68.

Den stora nyheten med IPS-teknologin i Sessa C68 är de goda egenskaperna som installationen ger till denna båt. Under tester utförda av varvet nådde den 21 m långa båten toppfarten 35 knop med lätthet. Ljudnivån i båten sänktes med 40 procent tack vare IPS.

– Tack vare dessa resultat har vi bevisat att vi är kapabla att fullfölja vårt mål att ständigt förbättra våra båtar och göra dem ännu bättre att vistas i, säger Riccardo Radice, VD för Sessa Marine.

Den nya motorbestyckningen i C68 har också gjort att båtens aktre del blivit bättre disponerad eftersom motorerna tar mindre plats än den tidigare bestyckningen. Besättningen har fått mer plats och ett extra badrum i sitt utrymme.

På typiskt italienskt vis är Sessa noga med alla material i båten, inte minst inredningen som nu går i brunt med bland annat Havanaläder i kontrast med läcker lack i brun metallic. För designen svarar Christian Grande.

Tekniska specifikationer:
Längd ö a: 21 m
Bredd: 5,1 m
Motorer: 2 X Volvo Penta IPS 1200 à 888 hk
Passagerare: 14
Vattentank: 1 000 liter
Bränsletank: 3 300 liter
Hålltank: 400 liter

Info: www.sessamarine.com

Kommentarer

Har ni koll på er demografi 21:14:00 2011-05-23

Denna båt kostar ca 43 000kr att tanka. Tveksam om majoriteten av Båtlivs läsare har råd att tanka denna båt på en månadslön. Varför envisas ni om att skriva nyheter om lyxbåtar ingen vill läsa om? Båtliv är inte svenska versionen av Yacht World, så sluta bete er som det.

Lars-Åke Redéen 20:02:53 2011-05-24

Hej!
Visst är den här båten både dyr och ouppnåelig för de allra flesta av oss, men det hindrar inte att det kan vara intressant att läsa om tekniska och designmässiga nyheter.
Uttrycket "ingen vill läsa om" får stå för dig. Vi vet att våra läsare är mycket intresserade av att läsa även om sådana här båtar, framför allt de som besöker vår hemsida.
mvh
Lars-Åke Redéen
Chefredaktör